کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته  لوله کشی صنعتی  ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) -  مایترکاری

کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته لوله کشی صنعتی ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) - مایترکاری

سایتی نو و نخست برای ارائه راهنمای ساخت انواع شابلون پایپینگ به Fabricator ها و بالا بردن دانش ریاضی ایشان
کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته  لوله کشی صنعتی  ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) -  مایترکاری

کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته لوله کشی صنعتی ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) - مایترکاری

سایتی نو و نخست برای ارائه راهنمای ساخت انواع شابلون پایپینگ به Fabricator ها و بالا بردن دانش ریاضی ایشان

تعادل در اهرم



اگر دو جسمی که در دو طرف اهرم قرار می گیرند، یکسان باشند، باید فاصله ی آن ها از تکیه گاه برابر باشد تا اهرم در حالت تعادل قرار گیرد. مثلا در بازی الاکلنگ برای ایجاد تعادل بین دو نفر سنگین و سبک، باید فرد سنگین تر به تکیه گاه نزدیک شود تا تعادل حفظ شده و بتوانند با هم بازی کنند.







F1 × d1 = F2 × d2

d1= 15 - x

d2 = x




گلوله 5 نیوتنی در فاصله دو متری از تکیه گاه قرار دارد. برای این که اهرم در حالت تعادل بماند دست چند نیوتن نیرو باید به اهرم وارد کند؟ ( جواب 10 نیوتن ) 





F2/F1=d1/d2

F2/5 = 2/1



















محاسبه اندازه جهت قرار گیری نازل روی مخرن و تلورانس


TO BE OR NOT TO BE

TO HAVE OR NOT TO HAVE




Good for you 

رائفی پور به حضرت قالیباف: چرا پسرتان (اسحاق) به دنبال اقامت کانادا است؟ /میزان سرمایه گذاری فرزندتان در کانادا و هزینه های دریافت اقامت دائم را اعلام کنید




ASME Code SEC VIII DIV1 تلورانس یا رواداری جهات ( قرار  گیری ) نازل ها و ضمائم را مشخص نکرده است ، لذا لازم است به handbook مخازن تحت فشار مراجعه نمود. تقریبا ۱ درجه منفی یا مثبت است .بررسی جهت  با استفاده از  نوار اندازه گیری مثل متر ( measuring tape ) به راحتی قابل محاسبه است .

بعنوان مثال ما می خواهیم جهت نازل N3 را بررسی کنیم.

N3 طبق نقشه یا Drawing در ۱۲۰ درجه قرار گرفته . کارخانه این نقطه را در مخزن با یک ماکر مشخص نموده و ما می خواهیم محل را بررسی کنیم تا اگر درست است مجوز برش را بدهیم


قطر مخزن : ۹۷.۸۷۵ اینچ

طول محیط پوسته خارجی برابر است با عدد پی در قطر داده شده که می شود ۳۰۷.۳۲۷۵ اینچ ، عدد بدست آمده برای ۳۶۰ درجست لذا هر درجه می شود ۰.۸۵۳۶ اینچ 

نازل N3 در موقعیت ۱۲۰ درجه قرار گرفته بنابراین اگر ما از یک متر استفاده کنیم و صفر آنرا در نقطه مرجع Vessel قرار دهیم و متر را می کشیم تا جایی که مرکز یا سنتر نازل در ۱۲۰ درجه که همان ۱۰۲.۴۴۲۵ اینچ است قرار بگیرد.

عدد ۱۰۲.۴۴۲۵ هدف ماست و تلورانس نیز ۱ درجه بنابراین اگر اندازه در محدوده زیر قرار بگیرد درست است : 

۱۰۲.۴۴۲۵-۰.۸۵۳۶=۱۰۱.۵۸۸۹

۱۰۲.۴۴۲۵+۰۸۵۳۶=۱۰۳.۲۹۶۱








182 سیب را بین 3 نفر به نسبت های یک چهارم،دو سوم،سه پنجم تقسیم کردیم،به هریک چند سیب میرسد؟


۱-جمع نسبت ها

۲- عدد ۱۸۲ تقسیم بر جواب ۱

۳-عدد حاصل از مرحله ۲ را به ترتیب در ۱/۴ و ۲/۳ و ۳/۵ ضرب می کنیم 

جمع اعداد بدست آمده باید ۱۸۲ شود






بهمن ۱۴۰۲ 

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه ٢٣ بهمن از اجرای حکم قطعی توقیف هواپیمای باربری بوئینگ ۷۴۷ که قبلا تحت مالکیت شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر بود، خبر داد. طبق بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، دولت آرژانتین روز یکشنبه ٢٢ بهمن پیرو حکم قطعی توقیف هواپیمای مزبور صادره در روز ١٣ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ توسط دادگاه واشنگتن، نگهداری فیزیکی از آن را به ایالات متحده محول کرد و این هواپیما اکنون به جنوب ایالت فلوریدا رسیده است.


۲۲ بهمن ۱۴۰۲ 



کدخبر : 12570   
سایت سرگرمی روز :

یکی از روش ها برای پاکسازی بدن و به خصوص درمان کبد چرب، نوشیدن آب فاتر است. آب فاتر خواص فوق العاده و بی نظیری دارد که در ادامه خواهیم گفت.

همه ما میدانیم که برای داشتن پوستی سالم و سرحال، پاکسازی بدن و به خصوص کبد نوشیدن آب کافی در روز لازم است. اما اگر آب فاتر را جایگزین آب سرد کنید، میتوانید جلوی بروز بسیاری از مشکلات را بگیرید و سلامت بدن خود را تضمین کنید. حتی میتوانید به جای آب تصفیه از آب فاتر استفاده کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد که آب فاتر چیست و چه خاصیتی دارد.

آب فاتر چیست؟

نوشیدن آب کافی می تواند از سلامت پوست ، عضلات و مفاصل حمایت کند. آب به سلولهای بدن کمک می کند تا مواد مغذی را جذب کرده و با عفونت ها مقابله کنند. آب فاتر، آب جوشانده سرد یا ولرم شده است که در طب سنتی و اسلامی کاربرد بالایی دارد و می تواند با قرار گیری در سبک زندگی روزانه و البته حذف آب سرد به سلامت بدن شما کمک کند؛ چرا که آب سرد برای هضم شدن از گرمای بدن استفاده می کند و جدا از این پیشنهاد این است که مصرف آب سرد را برای سلامت خودتان کم کنید یا کنار بگذرید.


بهمن ۱۴۰۲ 

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام اداره کل استاندارد استان تهران، محمدحسین طاهری ضمن توصیه به شهروندان نسبت به استفاده از نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌های دارای نشان استاندارد معتبر گفت: بازرسان استاندارد در جریان بازرسی از واحدهای تولید استان، سه هزار بطری نوشیدنی فاقد نشان استاندارد یک واحد تولیدی در محدوده صفادشت را شناسایی و توقیف کردند.

وی توضیح داد: شهروندان می‌توانند هنگام خرید نوشیدنی‌ها، شماره ۱۰ رقمی ذیل نشان استاندارد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کرده و از صحت و اعتبار نشان استاندارد آن اطمینان حاصل کنند.


بهمن ۱۴۰۲ 

کوروش کمپانی که وعده آیفون ۲۰ میلیونی را داده بود فرار کرد. ( با وعده حذف واسطه .. قیمت کنونی در بازار بالای ۳۵ میلیون تومان ) ... دفتر بصورت مجازی ارائه خدمت می کرده و از حضور افراد بدون هماهنگی جلوگیری می نمودند.وقتی نظارت بر شبکه های اجتماعی نباشه و ملت دنبال مرده خوری باشن وضع همینه

بای بای ایرانی !!!

پس از فرار مدیر کمپانی پانزی کوروش کمپانی، دفتر موبایل موسوی که به شیوه‌ای مشابه گوشی آیفون می‌فروشد و از قضا اسپانسر باشگاه استقلال تهران نیز شده، با هجوم مردم مواجه شد. گروهی از مردم در شبکه‌های اجتماعی این مجموعه نسبت به عدم تحویل موبایل‌هایشان همچون کوروش کمپانی در موعد مقرر اعتراض کردند که حالا با توجه به فرار کوروش کمپانی، نگرانی گروهی از خریداران منجر به هجوم‌شان به دفتر این شرکت برای مطالبه گوشی‌های موبایل‌شان شده است.


به گزارش همشهری آنلاین، شریفیان گفت: در حال حاضر همه انگشت اتهامشان به سمت سلبریتی‌ها و تبلیغات چی‌ها دراز شده است. دولت تماس گرفته که باید برگردم و پول‌ها را به این افراد برگردانم. آیا پدیده شاندیز که بار‌ها صداوسیما تبلیغاتش را کرد، صداوسیما پول مردم را پس داد؟ ما در برابر امثال مدیرعامل چای دبش سر سوزنی هم شبیهشان نیستیم.
او گفت: تعداد سلبریتی‌هایی که تبلیغ کوروش کمپانی را کرده اند حدود ۴۰۰، ۵۰۰ نفر بوده اند و رقم‌هایی دریافتی برای تبلیغ از یک میلیون تومان بوده تا ۱۵، ۲۰ میلیون تومان! به عنوان مثال بازیکن تیم ملی ۲۰ میلیون تومان گرفته و تبلیغ کرده است. چون ما یک دوستی قدیمی با هم داشتیم. ولی به کسی اصلا ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون تومان پولی نداده ایم.


خانم الهام حمیدی ، بازیگر برجسته کشورمان، ضمن عذرخواهی بابت اتفاقات اخیر، پیرامون کمپانی کلاهبردار کوروش کمپانی، اعلام داشت پول دریافتی از کمپانی که به خاطر تبلیغات گرفته بود را به شماره حسابی که مراجع قضایی اعلام داشت، واریز کرد.
کد خبر: ۲۲۹۲۱۷   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۱



استاد گلزار 



30 بهمن ۱۴۰۲ 

از چپ شدن واگن مترو صادقیه در تست گرم تا کشف سویه جدید کرونا در ایران 

رئیس انستیتو پاستور ایران ( دکتر مینو محرز ) ، ساعتی پیش از شناسایی اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا موسوم به JN۱ خبر داد.


اسفند ۱۴۰۲ : رسید بانکی جعلی در قم

معاون دادستان قم در امور فضای مجازی در خصوص این کلاهبرداری گفت: مالباختگان با درج آگهی کالاهای خود در سایت دیوار شروع به گفت‌ وگو با متهم برای فروش کالای خود می کردند و پس از توافق در مورد قیمت و نحوه پرداخت، با دریافت تصویر رسید بانکی از متهم که با ربات تلگرامی ساخته شده کالا را به وسیله تاکسی اینترنتی برای متهمان ارسال نموده و پس از گذشت ساعت‌ها از عدم واریز مبلغ و بی پاسخ ماندن تماس‌ها، متوجه کلاهبرداری می‌شدند.







مبصر در سال ۱۳۴۱ بادرجه سرلشکری به معاونت کل شهربانی کل کشور منصوب شد و در سال ۱۳۴۳ به ریاست شهربانی انتخاب شد و تا سال ۱۳۴۹ در این سمت باقی ماند. او به دلیل اقدام به بستن دیسکو کی کلاب و تراشیدن سر پسر اشرف پهلوی و عده ای از درباریان به دستور شاه در مبارزه با گروه‌های هیپی از مقام خود برکنار شد.




در آیات 4 و 5 سوره اسراء خداوند می‌فرماید «و در کتاب به فرزندان اسرائیل خبر دادیم که‏ قطعاً دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و قطعاً به سرکشی بسیار بزرگی برخواهید خاست‏؛ پس آنگاه که وعده نخستین آن دو فرا رسد، بندگانی از خود را که سخت نیرومندند بر شما می‏‌گماریم‏ تا میان خانه‏‌ها به جستجو درآیند و این تهدید تحقّق‏‌یافتنی است‏



مهمترین ویژگی درمان ماست و زردچوبه ویژگی کاهش دهنده وزن است. به این ترتیب برای کسانی که می خواهند لاغر شوند بسیار عالی است.

از جمله فواید ماست و زردچوبه این است که برای درد مفاصل مفید است. ترکیب ماست و زردچوبه از سلامت استخوان ها حمایت می کند.

این ترکیب به تنظیم سیستم گوارش شما نیز کمک می کند. به کاهش مشکلات شما مانند یبوست، نفخ و گاز نیز کمک می کند.








































آزمون ها ی جوشکاری ذوبی یا DFW در ASME سکشن ۹



جوشکاری ذوبی (fusion welding) یا جوشکاری حالت مایع (Liquid-state welding) یکی از روش‌های جوشکاری است که بر طبق تعریف AWS به هر فرایند جوشکاری که از ذوب‌کردن فلز پایه به منظور ایجاد جوش استفاده کند، گفته می‌شود.




-ابعاد نمونه آزمایشی یا test block باید حداقل ۸ در ۸ اینچ باشد

-حداقل ۳ نمونه آزماش کشش عمود بر سطح فصل مشترک و موازی بر سطح فصل مشترک نیاز است و نتیجه ها باید مطابق با QW-153 باشد ( معیار پذیرش تست کششی ) 

-ارزیابی ریزساختاری یا Micro باید مطابق با الزامات ASTM E3 در حداقل سه مقطع ، هر یک از بالا، مرکز و پایین یک سوم کوپن آزمایش انجام شود. عاری از ترک بوده و نباید چسبندگی یا تخلخل ناقصی را روی خطوط پیوند ( Bond )  یا مجاور ( adjacent ) آنها نشان دهد.





WQR : WELDER QUALIFICATION RECORD



QW-185 DIFFUSION WELDING — PROCEDURE AND PERFORMANCE QUALIFICATION SPECIMENS

QW-185.1 The test block shall be a minimum of 8 in. × 8 in. (200 mm × 200 mm) and of a thickness such that there are at least 50 interface planes being welded.

QW-185.2 A minimum of three tension test specimens in accordance with the requirements of SA-370 shall be taken perpendicular to the interface planes and three parallel to the interface planes. The tension test results shall comply with QW-153.

QW-185.3 Microstructural evaluation shall be conducted in accordance with the requirements of ASTM E3 on a minimum of three cross-sections, one each from the top, center, and bottom one-third of the test coupon.The samples shall be polished, etched, and shall be free from cracks and shall show no incomplete bond or porosity on or adjacent to the bond lines. Size of each sample shall be that which can be mounted and polished to allow examination with an optical microscope at 50X to 100X magnification.















*4*1420#















انقضا و تجدید صلاحیت جوشکار در سکشن ناین ( ۹ )


۱۵ بهمن ۱۴۰۲

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: ۵۳ درصد بازنشستگی‌ها پیش از موعد است و بار مالی سنگینی به صندوق‌ها وارد کرده لذا بر اساس اقتضای تحولات اجتماعی و افزایش امید به زندگی باید تغییرات رخ می‌داد.



ARTICLE III

WELDING PERFORMANCE QUALIFICATIONS




انقضاء و تجدید صلاحیت ( Expiration and renewal ) : 

انقضای تائید صالاحیت جوشکار یا اپراتور جوشکاری زمانی است که یکی از شرایط زیر پیش می آید :

الف- وقتی جوشکار در طول 6 ماه گذشته یا بیشتر با آن فرآیند جوشکاری نکرده باشد ؛

ب-  وقتی دلیل مشخصی برای زیر سوال رفتن توانایی جوشکار وجود داشته باشد. 

تجدید صلاحیت برای هر فرآیند توسط جوشکاری یک نمونه آزمون ورق یا لوله از هر جان با هر ضخامت یاقطر در هروضعیت جوشکاری و سپس آزمایش آن نمونه انجام می گردد. در صورت مثبت بودن نتیجه آزمون، تائید صلاحیت قبلی جوشکار برای مواد، ضخامتها، قطرها، وضعیتها، و متغیرهای دیگری که قبال تائید صلاحیت شده است، تجدید خواهد شد



QW-322 EXPIRATION, REVOCATION, AND RENEWAL OF QUALIFICATION

QW-322.1 Expiration. 

The qualification of a welder or welding operator for a process remains valid provided no more than 6 months have passed since the welder or welding operator last used that process. Continuity of qualification shall be confirmed by the qualifying or participating organization(s) as identified in QG-106.2 and

QG-106.3, respectively.

A welder using manual or semiautomatic welding prolongs qualification for both manual and semiautomatic welding for that process. A welding operator using machine or automatic welding prolongs qualification for machine or automatic welding for that process.

QW-322.2 Revocation. ( ابطال )

When there is a specific reason to question the welder’s or the welding operator’s ability to make welds that meet the specification, the qualifications that support the welding being performed shall be revoked. All other qualifications not questioned remain in effect.


زمانیکه دلیل منطقی برای زیرسوال بردن جوشکار یا اپراتور دستگاه جوشکاری چه اتوماتیک و چه نیمه اتوماتیک برای ایجاد جوشی که مشخصات را برآورده کند وجود داشته باشد صلاحیت هایی که از جوشکاری در حال انجام پشتیبانی می کنند لغو می شوند







۱۳ بهمن ۱۴۰۲


فرمانده انتظامی استان البرز در این زمینه اظهار داشت: قاتل دختر ۷ ساله کرجی در کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و دستگیر شد، علل و انگیزه قتل توسط کارآگاهان پلیس در حال بررسی است.

  قاتل دختر ۷ ساله از همسایگان خانواده این دختر بوده و گفته می‌شود پس از قتل جنازه دختر را در بیابان‌های شهرستان هشتگرد رها کرده است.

















QW-151.1 آزمون کششی برای Plate و معیار پذیرش مقدار استحکام



ASME SEC IX 2021


الف - برای ضخامت ۲۵ میلیمتر و کمتر ،  تمام ضخامت نمونه ( Specimen )  می بایست برای هر آزمون کششی ( Tension Test ) استفاده شود .

ب-برای ورق بیشتر از ۲۵ میلیمتر 

-زمانیکه از نمونه های چندتایی بجای ضخامت کامل استفاده می شود هر سِت یا مجموعه نماینده یک نمونه آزمون است.

-زمانیکه نمونه هایی چندتایی ضروری می شوند تمام ضخامت از آن ناحیه بصورت ماشینی به چند نوار مساوی ( طبق گنجایش  دستگاه ) برش داده شود و تمام این یک Set نمونه باید الزامات QW-153 را برآورده نماید.



در شکل زیر دو ورق با ضخامت 89mm بصورت شیاری بهم جوش داده شدند ظرفیت ماشین آزمون ۱ اینچ ذکر شده . چون ضخامت از ۲۵ میلیمتر بیشتر است و ظرفیت دستگاه نیز ۱ اینچ یا ۲۵ میلیمتر است هر نمونه آزمون جدا شده توسط ماشینکاری به چند نوار یا strip تبدیل شده . هر دو نمونه مستقل شامل ۴ نمونه است . ( 1A تا 1D و 2A تا 2D ) ... تمام ضخامت هر مجموعه در رد یا پذیرش این آزمون مد نظر قرار میگیرد نه فقط آنهایی که مورد قبول است مثلا اگر دریک نمونه که شامل ۴ نمونه است یکی رد شود باعث رد شدن این نمونه خواهد شد.




QW-151.1 Reduced Section — Plate. 

Reduced‐section specimens conforming to the requirements given in Figure QW-462.1(a) may be used for tension tests on all thicknesses of plate.

(a) For thicknesses up to and including 1 in. (25 mm), a full thickness specimen shall be used for each required tension test.

(b) For plate thickness greater than 1 in. (25 mm), full thickness specimens or multiple specimens may be used, provided (c) and (d) are complied with.

(c) When multiple specimens are used, in lieu of full thickness specimens, each set shall represent a single tension test of the full plate thickness. Collectively, all of the specimens required to represent the full thickness of the weld at one location shall comprise a set.


تمام نمونه های مورد نیاز برای نشان دادن تمام ضخامت جوش در یک مکان باید شامل یک مجموعه باشند.


(d) When multiple specimens are necessary, the entire thickness shall be mechanically cut into a minimum number of approximately equal strips of a size that can be tested in the available equipment. Each specimen of the set shall be tested and meet the requirements of QW-153.



QW-153 ACCEPTANCE CRITERIA -TENSION TESTS

QW-153.1 Tensile Strength. Minimum values for procedure qualification are provided under the column heading “Minimum Specified Tensile, ksi” o f Table QW/QB-422. In order to pass the tension test, the specimen shall have a tensile strength that is not less than

نباید استحکام کششی کمتر از موارد زیر باشد :

(a) the minimum specified tensile strength of the base metal; or

(b) the minimum specified tensile strength of the weaker of the two, if base metals of different minimum tensile strengths are used; or

(c) the minimum specified tensile strength of the weld metal when the applicable Section provides for the use of weld metal having lower room temperature strength than the base metal;

(d) if the specimen breaks in the base metal outside of the weld or weld interface, the test shall be accepted as meeting the requirements, provided the strength is not more than 5% below the minimum specified tensile strength of the base metal.

(e) the specified minimum tensile strength is for full thickness specimens including cladding for Aluminum Al clad materials (P‐No. 21 through P‐No. 23) less than 1/2 in.(13 mm). For Aluminum Alclad materials 1/2 in. (13 mm) and greater, the specified minimum tensile strength is for both full thickness specimens that include cladding and specimens taken from the core.





اگر نمونه قبل از شکستن به کمترین مقاومت کششی برسد ، باید در نظر گرفته شود که شرایط را رعایت کند. اگر نمونه در فلز پایه در خارج از جوش یا فصل مشترک جوش شکسته شود ، باید در نظر گرفت که اگر استحکام ( Tensile str )  کمتر از 5 درصد زیر حداقل استحکام کششی فلز مبنا باشد ، استحکام مورد نیاز را برآورده می کند.







الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها

که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ ها

به بوی نافه‌ ای کاخر صبا زان طره بگشاید

ز تاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دل‌ ها

مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم

جرس فریاد می‌دارد که بربندید محمل‌ها

به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید

که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها

شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل

کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها

همه کارم ز خود کامی به بدنامی کشید آخر

نهان کی ماند آن رازی کز او سازند محفل‌ها

حضوری گر همی‌خواهی از او غایب مشو حافظ

متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها



















محدوده قطر و محدوده ضخامت جوش Fillet در Asme سکشن ۹ ویرایش ۲۰۲۱



.......


محدوده ضخامت آزمون صلاحیت جوشکار ( WQT )

محدوده ضخامت به فلز جوش رسوب داده شده در تست کوپن توسط جوشکار بستگی دارد و به فلز مبنا ربطی ندارد !!!  فقط  درWPS محدوده ضخامت به فلز مبنا بستگی دارد پس همیشه این مورد یادتون باشه 



محدوده قطر

محدوده قطر برای تمامی جوشهای محیطی اعم از گوشه ای و شیاری در QW-452.3 داده شده است. حد بالایی یا ماکزیمم قطر برای تائید صلاحیت وجود ندارد و تائید صلاحیت با لوله باعث تائید صالحیت برای ورق خواهد شد.

محدوده ضخامت برای جوش شیاری

محدوده ضخامت فقط به ضخامت فلز جوش رسوب شده ( Deposit )  اعمال می گردد نه به ضخامت ورق. تائید صلاحیت با جوش شیاری باعث تائید صلاحیت برای جوش گوشه ای خواهد شد.

محدوده ضخامت برای جوش گوشه ای

بر اساس QW-452.5 آزمون با ورق ضخیمتر از 3/16 اینچ یا ۴.۸ میلیمتر تمام ضخامتها برای جوش گوشه ای را پوشش خواهد داد.



طبق شکل زیر جدول QW-452.3 ( محدوده قطر جوش شیاری یا Groove )  : 

-تست روی قطر کمتر از  اینچ جوشکار را برای حداقل همان قطر Qualified می کند ( نه قطر فرضا ۱/۲ اینچ ).

-تست روی قطر ۱ اینچ تا ۲.۷/۸ اینچ وی را برای حداقل ۱ اینچ Qualified می کند.

-تست روی قطر بالاتر از ۲.۷/۸ اینچ جوشکار را برای حداقل همین قطر Qualified می کند 

و طبق جدول محدوده  حداکثر قطر ذکر نشده 





در جدول QW-452.5 ( تست گوشه ای یا Fillet ) نوع اتصال T یا T-joint ( طبق شکل (QW-462.4(b

-آزمون با ضخامت ۳/۱۶ اینچ یا ۴.۸ میلیمتر و بالاتر محدوده ضخامتی که  مورد صلاحیت قرار میدهد تمام ضخامت های فلز مبنا ، اندازه های گوشه ای و قطرهای ۷۳ میلیمتر و بالاتر است ( طبق تبصره ۱ ، تست کوپنی که تهیه می شود برای ورق یا Plate طبق تصویر (QW-462.4(b یا (QW-462.4(c برای Pipe )

- آزمون با  ضخامت کمتر از ۴.۸ میلیمتر محدوده :

-- ضخامت فلز مبنا T به 2T ، سایز گوشه ای حداکثر T و قطرهای ۲.۷/۸ اینچ و بالاتر








در شکل زیر محدوده ضخامت مورد تائید فلز مبنا برای ضخامت تست کوپن جوش داده شده در جدول QW-451.1 ارائه شده و همینطور تست های مکانیکی مورد نیاز ... حداقل ضخامت فلز مبنا در ۳ محدوده داده شده یکی برای ضخامت تست کوپن کمتر از ۱.۵ میلیمتر ( T ) دیگری ۱.۵ تا ۱۰ میلیمتر ( 1.5mm ) و سومی بالای ۱۰ میلیمتر ( 5mm )







«ایران ایران ایران» یا «الله‌الله» یکی از سرودهای اول انقلاب ۱۳۵۷ است. خواننده این سرود رضا رویگری، آهنگساز آن فریدون خشنود و شاعر افشین سرفراز است و در استودیوی رحیم شب‌خیز ضبط شده‌است.




هم وطن گرامی!

براساس تبصره ماده 592 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که رشوه دهنده پرداخت رشوه را گزارش دهد، از مجازات قانونی معاف شده و مال به وی باز می‌گردد.

ستاد خبری مبارزه با فساد بازرسی ویژه رئیس جمهور آماده دریافت گزارش شما در موضوع رشوه و سایر گزارش‌های مستند می‌باشد.

شماره تماس: 2777-021




بهمن ۱۴۰۲ و پیگرد توسط دادستانی





بخند که اوضاع گرانی هنوز هم هست !
























پوشش fillet در run pipe














شکایت علیه شما! ؛ هر پیام دریافتی از شماره های شخصی و یا پیام رسان های موبایلی با موضوع شکایت علیه شما به قصد کلاهبرداری و سرقت از حساب شماست. پیامک های قوه قضائیه فقط با سرشماره غیر عددی ADLIRAN ارسال می شوند.











آزمون هایدرواستاتیک خطوط لوله دفنی یا Burried )




۳-۵-٢-٢ خصوصیات و شرایط کلی قطعات آزمایش : 

الف - تقسیم بندی قطعات برمبنایفشار حداقل و حداکثر 

ب- اختلاف ارتفاع نباید از حد مجاز محاسبه شده تجاوز نماید .

پ -طول قطعات بایستی با نظر نماینده کارفرما به میزانی باشد که آزمایشات هیدرواستاتیک با کیفیت و اطمینان کامل اجرا گردد و این میزان نیز از حداکثر طول ٢٠ کیلومتر تجاوز ننماید.

ت -در زمان تقسیم بندی قطعات، می بایستی منابع تأمین آب در نظر گرفته شود . 

مراحل انجام آزمایش : 

- تمیز کردن خط ( Cleaning ) با هوا نهایتاً ۷ بار

- عبوردادن توپک اندازه ( Guage )

- پرکردن خط ( Filling ) - جلوی پیگ آب میزنید تا از خروج هوا اطمینان حاصل کنید

- افزایش فشار ( Raise )

- آزمایش عدم وجود هوا

- آزمایش مقاومت ( Strength )

-آزمایش یکنواختی

- آزمایش نشتی

- تخلیه وخشک کردن خط




۵-٣-٢-٣  مجوز های لازم جهت شروع آزمایش : 


پیمانکار موظف است برنامه و روش آزمایش را حداقل ۱۵  روز قبل از شروع کار تهیه و به تأیید واحد بازرسی فنی و نماینده کارفرما برساند. بدیهی است کلیه آزمایشات می بایستی طبق برنامه تایید شده انجام گیرد. ضروریست علاوه بر برنامه آزمایش، پروفیل خط لوله اجرا شده که توسط پیمانکار ارائه و به تائید نماینده کارفرما رسیده است نیز ضمیمه برنامه آزمایش گردد. 

کلیه مراحل آزمایشات هیدرواستاتیک باید در حضور نماینده کارفرما و نماینده بازرسی فنی انجام پذیرد و حداقل یک هفته قبل از شروع آزمایش اطلاع رسانی گردد.





۵-٣-٢-٨-مشخصات دستگاههای  اندازه گیری : 

 ۱-۸-۲-۳-۵ فشارسنج ها : 

الف) دستگاه ثبت فشار: حدود کار این دستگاه بایستی از صفر تا ۱.۵ برابر فشار آزمایش با شد و دقت کارکرد آن %١  کل دامنه دستگاه بوده و کاغذ ثبات نمودار تغییرات فشار آن از نوع ۲۴ ساعته و دستگاه هفته کوک باشد .

ب) فشار سنج مدل ساعتی:

حدود کار این دستگاه از صفر تا ۱.۵ برابر فشار آزمایش و دقت آن بایستی ١ %دامنه دستگاه باشد. 

پ) دستگاه فشار سنج وزنه ای : حدود کار این د ستگاه از صفر تا ۱.۵ برابر فشار آزمایش و دقت آن بایستی ۰.۱ پوند بر اینچ مربع باشد. 

 ۲-۸-۲-۳-۵ حرارت سنج ها : 

الف) دستگاههای ثبت حرارت:

دستگاههای ثبت درجه حرارت، حدود کار این دستــــــگاه از ۰ تا ۶۵ درجه سانتیگراد و دقت ۰.۵ درجه سانتیگراد

ب) دماسنج جیوه ای:

جهت اندازه گیری دمای محیط با دامنه کاری از  -۱۰ تا ۶۵ درجه  و دقت ۰.۵ درجه سانتی گراد می باشد . 

پ) دما سنج دیجیتال: 

جهت اندازه گیری دمای زمین ( خط لوله یا شبکه) با دامنه کاری ۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد و دقت ۰.۱ درجه سانتیگراد




۳-۸-۲-۳-۵ سایر دستگاه ها : 

 

الف - فیلتر آب با اندازه چشمه  ۱۵۰ میکرون. 

ب- پمپ پر کننده: ظرفیت این پمپ با توجه به موقعیت، و ضعیت، قطر و مسیر خطوط تغذیه از نظر پستی و بلندی انتخاب می گردد. بطوری که خط لوله با توجه به دبی آب ورودی به گونه ای پر شــود تا از بوجود آمدن کیســه های هوا جلوگیری شود.


- پمپ ف شار قوی: این پمپ باید قادر باشد با توجه به قطر و طول لوله افزایش فشار خط با دبی منا سب در خطوط تغذیه به شرح ذیل را تامین نماید. 

-۱۲۰ لیتر در دقیقه قطر کمتر از ۳۰ اینچ

۱۶۰ لیتر در دقیقه قطر ۳۰ تا کمتر از ۴۸ اینچ 

- دستگاه اندازه گیری مقدار آب ورودی به خط برحسب لیتر(کنتور آب).



در فا صله ٣٠ متری از ابتدا و انتهای خط لوله یا شبکه روی لوله را بردا شته و سطح آنرا از مواد عایقی کاملاً پاک نموده و قسمت حساس دستگاه حرارت سنج ثبات را روی محل پاک شده قرارداده و مقداری پشم شیشه بطوریکه کاملاً آنرا بپوشاند روی آن قرار میدهند و بوسیله نوار عایقی آنرا روی لوله محکم کرده با خاک روی آنرا پوشانده بطوری که هم سطح اطراف گردد.




تمیز کردن خط (cleaning :

پس از پایان عملیات احداث خط لوله، بایستی آن را توسط هوای فشرده و ارسال توپک تمیز کننده به دفعات لازم کاملاً تمیز نمود. سرعت حرکت پیک نباید کمتر از ۰.۵  و بیشتر از ۲.۵ متر بر ثانیه باشد . 

عبور دادن توپک اندازه :

در خطوط لوله ای که بایستی  در طول بهره برداری با پیگ تمیزکننده مخصوص زمان بهره برداری تمیز شوند، برای حصول اطمینان از یکنواختی سطح داخلی لوله در طول خط انجام عملیات ارسال توپک اندازه ضروری می باشد این عمل پس از تمیز کردن خط لوله وقبل از آزمایش هیدرواستاتیک انجام می گیرد. صفحه اندازه عقب پیک بایستی از جنس آلومینیوم یا فولاد با قطر ۹۵ درصد قطر داخلی ضخیم ترین لوله ( لوله با بیشترین ضخامت) در هر قطعه باشد همچنین پس از خروج توپک اندازه از خط چنانچه وضع مطلوبی داشته باشد ، درصورت تائید نماینده کارفرما ازآن عکسبرداری شده و درپرونده ضبط گردد. در غیر این صورت بایستی اشکالات خط مرتفع و تا حصول رضایت کامل ، توپک اندازه در خط ارسال گردد./ 

ضخامت صفحه اندازه توپک جهت عملیات :

-۴mm برای خطوط لوله تا قطر ١٢ اینچ از جنس آلومینیوم 

-۶mm برای خطوط لوله از ١٤ تا ٢٠ اینچ از جنس آلومینیوم 

-۶mm برای خطوط لوله از ٢٠ تا ٣٠ اینچ از جنس فولاد 

-۸mm برای خطوط لوله بالاتر از ٣٠ اینچ از جنس فولاد 




پر کردن خط : 

ابتدا بایستی مقدار حجم ١٠٠ متر از طول لوله را از آب پر کرده، سپس توسط پیگ پر کننده و پمپ، تمام قسمت خط لوله مورد آزمایش را از آب پر نمود دبی خروجی پمپ باید به حدی باشــد که بتواند پیگ را با ســرعت ۱۰ الی ۱۵ متر در دقیقه به جلو براند. در صورت امکان پر کردن خط بایستی از پائین ترین نقطه انتهای خط لوله انجام 

شود. حجم آب جلوی پیگ در مواردیکه اختلاف ارتفاع زیاد باشد بسته به مورد افزایش خواهد یافت. فشار جلوی پیگ، جهت کنترل حرکت آن نبایستی کمتر از ٢ بار (حدود ٣٠ پوند بر اینچ مربع) باشد و بسته به فشار پیگرانی و اختلاف ارتفاع قطعه، این فشار افزایش می یابد . 

آزمایش عدم وجود هوا :

برای اطمینان از عدم وجود هوا در خط لوله میبایســتی آزمایش زیر را انجام داد ابتدا میبایســت حجم معینی از آب  لوله برداشته شود و افت فشارواقعی توسط دستگاه فشار سنج وزنه اب بدقت اندازه گیری گردد. سپس این افت فشـار میبایسـت از فرمول زیر محاسـبه شـده و هر دو افت با هم مقایسـه گردد و نسـبت آنها بدسـت آورده شـود. 

چنانچه نســـبت P۱ به P0 برای لوله های تا قطر ۴۰۰ میلیمتر از ٩٠ درصد و برای لوله های با قطر بیشـــتر از ۴۰۰ میلیمتر۹۵ درصد بیشتر باشد مقدار هوای موجود در خط در حد قابل قبول بوده و در نتایج آزمایش تاثیری ندارد.  چنانچه نسبت فوق از اعداد داده شده کمتر باشد هوای داخل لوله بیش از حد مجاز بوده و بایستی این هوا از خط خارج گردد و با تخلیه مقدار زیادی از آب خط ، هوا را به حداقل رسانید. چنانچه خط لوله با ضخامت مختلفی ساخته شده باشد بایستی  مقدار D/Ee را برای هریک از ضخامت محاسبه نموده و معدل آنها را بدست آورده و در فرمول زیر قرار داد. 




V1 : حجم مربوط به هر قطعه 

te : ضخامت معادل 

 t1 :ضخامت بکار رفته



P0=m / V ( X + D/Ee )



افت فشار محاسبه ای ( افت فشار تئوری ) = P0 

 افت فشار اندازه گرفته شده ( افت فشار واقعی ) = PI

حجم آب برداشت شده برحسب لیتر =

حجم خط لوله = V

ضریب فشردگی آب = X



 آزمایش مقاومت :

آزمایش مقاومت در خطوط تغذیه به روش سیکلی انجام می گردد. لوله تحت آزمایش بایستی کاملاً مدفون بوده و چنانچه قسمتهایی از آن مدفون نباشد بایستی توسط عایق حرارت کاملاً پوشیده شود تا از تبادل حرارت با محیط جلوگیری بعمل آید. 

فشار آزمایش مقاومت : فشار در بالاترین نقطه باید ۱.۵ برابر فشار کاری باشد . 

تبصره: فشار در پایین ترین نقطه خط تغذیه برای لوله های GrB از ۷۵ درصد SMYS ( حداقل تنش تسلیمی ) بیشتر نشده و برای لوله های GrX42 از ۹۰ درصد SMYS ( حداقل تنش تسلیمی ) بیشتر نشود. 


پس از اینکه فشار آزمایش به حد فشار آزمایش رسید، خط به مدت ٣٠ دقیقه در این فشار نگهداشته می شود و سپس فشار به نصف تقلیل داده شده و مجدداً فشار را افزایش می دهیم و این عمل بایستی دوبار دیگر تکرار گردد و چنانچه  اشکالی در زمان آزمایش پیش نیاید، آزمایش مقاومت مورد قبول واقع می گردد. 



یکنواخت سازی : 

پس از تایید آزمایش عدم وجود هوا و آزمایش مقاومت و کاهش فشار به حد فشار نشتی مطابق آزمایش نشتی خط جهت  یکنواخت شدن فشار و حرارت برای مدتی تحت نظر قرار داده می شود. مدت زمان دوره یکنواختی بستگی به میزان اختلاف دمای آب داخل خط ودمای محیط دارد. در هر طول خط جهت یکنواخت شدن فشار و درجه حرارت می بایستی به شرح زیر تحت نظر قرار داده شود : 

١ -لوله های تا قطر ۴۰۰ میلیمتر ( ۱۶ اینچ ) یک روز 

٢ -لوله های با قطر بیش از ۴۰۰ میلیمتر (۱۶" ) تا ٧٥٠ میلیمتر ("٣٠ ) دو روز 

٣ -لوله های با قطر بیش از ٧٥٠ میلیمتر ("٣٠ ) سه روز 

ثبت دما و فشار توسط دستگاه های ثبات ,و حداقل هر ۲۴ ساعت یکبار قرائت فشار ودمای خط در طول زمان آزمایش یکنواختی ضروری است . 



شرح آزمایش نشتی : 

هدف از این آزمایش صحت عدم نشتی در خط میباشد . پس از رسیدن فشار به حد فشار آزمایش و پس از پایان زمان آزمایش یکنواختی ، خط لوله آماده آزمایش نشتی می باشد. از این به بعد خط به مدت ۲۴ ساعت تحت آزمایش نشتی قرارگرفته و راس هرساعت فشار توسط فشار سنج وزنه ای و هر ٢ ساعت دمای زمین از طریق لوله های حاوی روغن توسط ترمومتر قرائت می گردد. این دما بعنوان دمای آب داخل لوله در نظر گرفته می شود. همچنین فشار و دمای خط توسط دستگاههای ثبات ثبت شده ودمای محیط نیز هر ساعت توسط دما سنج اندازه گیری می شود. پس از پایان ۲۴ ساعت زمان آزمایش با بررسی ومقایسه نمودار های فشار ودرجه حرارت و ارقام یادداشت شده مطابق با فرم گزارش آزمایش نشتی  ، در صورتیکه روند افت فشار در طول ۲۴ ساعت مدت آزمایش ثابت ویکنواخت نباشد و با تغییرات دمای محیط نیز هماهنگی و هم خوانی داشته باشد نتیجه آزمایش طبق محاسبه از طریق روابطی  بدست خواهد آمد.





تخلیه و خشک کردن: 

پس از تائید آزمایش نشتی بلافاصله بایستی خط لوله از آب تخلیه و خشک گردد. چنانچه به عللی آب باید مدتی در خط لوله باقی بماند بایستی مواد ضد زنگ به آب مورد استفاده افزوده شود به هر صورت حتی اگر آب دارای مواد ضد زنگ هم باشد بیشتر از شش ماه نمی توان آب را داخل لوله نگاهداشت و باید

آب را از خط تخلیه و آنرا خشک نمود. تخلیه آب توسط چند پیگ که با هوای گرم به جلو رانده میشود انجام میگیرد ( باید دقت شود که آب تخلیه شده از لوله خساراتی به بار نیاورد) بایستی خط لوله را کاملاً خشک نمود. 

حتی برای اطمنیان از خشک شدن کامل بایستی از متانول استفاده نمود به هر جهت هوائی که از انتهای خط خارج 

میشود بایستی کاملاً خشک بوده و هیچ گونه رطوبتی با خود نداشته باشد. اگر پس از خشک کردن خط مورد استفاده قرار نگیرد و چنانچه بخواهند آنرا بیش از شش ماه خالی نگهدارند، خط را بایستی با نیتروژن یا گازهای بی اثر با فشار یک کیلوگرم بر سانتیمتر مربع پر نموده و تا زمان بهره برداری تحت این فشار نگاهداشت. 


تبصره ( note )  : آزمایش ایستگاههای شیر ، انشعابات ، دریافت و ارسال پیگ و لوله های مورد استفاده جهت tie-in و عبور از تقاطع ها می بایستی بصورت رو باز با سرجوش های قابل رویت و بدون عایق با آب انجام گیرد. فشار آزمایش ۱.۵ برابر فشار کاری و مدت زمان آن ۴ ساعت می باشد . در طول این مدت آزمون فشار ثابت نگهداشته می شود و هیچ نشتی قابل قبول نمیباشد. در این خصوص لوله های مورد استفاده جهت عبوراز تقاطع ها پس از نصب و اتصال به خط می بایست مجدداً همراه با کل خط تحت آزمون مقاومت و نشتی قرار گیرد.









اگر (تمکّن کفّار از مواهب مادی) سبب نمی‌شد که همه مردم امت واحد (گمراهی) شوند، ما برای کسانی که به (خداوند) رحمان کافر می‌شدند خانه‌هایی قرار می‌دادیم با سقفهایی از نقره و نردبانهایی که از آن بالا روند،


















حداکثر فشار آزمایش نیوماتیک لوله های دفنی




۵-٣-١  آزمایش نیوماتیک در شبکه های شهری : 


١ -فشار آزمایش برای انجام آزمایش فشار شبکه کمتر از psig ١٠٠ نباشد ( ۷ بار ) و حداکثر فشار در لوله های پلی اتیلن از psig ١١٠ ( نهایتاً ۱۰ درصد بیشتر ) بیشتر نشود.

110 psi is equal to 7.58 bar.

حداکثر-فشار-موج-یا-تغییرات-ناگهانی-در-B31-4

٢ -در صورتی که حجم لوله های تحت آزمایش در شبکه بیش از ١٠٠متر مکعب شود، می بایست علاوه بر ۴۸ ساعت  زمان آزمایش، به ازاء هر ۵۰ متر مکعب اضافی ۲۴ ساعت تمدید گردد ( با رعایت سایر شرایط آزمایش). 

تبصره - مبنای محاسبات در زمان های تمدیدی بر اساس ۴۸ ساعت پایانی آزمایش نیوماتیک می باشد.




آزمایش مقاومت ونشتی :

پس از یکنواخت شدن فشار بایستی درجه حرارت و فشار به مدت ۴۸ ساعت دیگر با دستگاه ثبت ( Recorder ) گردد در ضمن علاوه بر دستگاههای ثبات ( Recorder ) ، فشار با فشارسنج وزنه ای ( D.W.T ) و درجه حرارت با دماسنج، هر دو ساعت یکبار اندازه گیری شده در فرم مخصوص مطابق فرم ثبت ارقام آزمایش آزمایش نیوماتیک در فرم مربوطه یادداشت گردد. پس از پایان آزمایش، چارت ها و فرم مخصوص تحت بررسی قرار گرفته و طبق فرمول زیر مورد محاسبه قرار میگردد.



دمای  اولیه آزمایش T1 دمای خاتمه آزمایش T2 ، متوسط دمای آزمایش Tm (درجه سانتیگراد) 

فشار اولیه آزمایش P1 ، فشار خاتمه آزمایش P2 ، متوسط فشار آزمایش Pm (برحسب پوند بر اینچ مربع)



Tm=(T1+T2) /2

Pm=(P1+P2) /2

T1=(T1+T2+...Tn) / n

T2=(T1+T2+...Tn) / n


C=[(T1-T2) / ( Tm+273)] × Pm

deltaP=p1-p2-c

if deltaP < 0.2  آزمایش مورد پذیرش

if deltP = 0.2  تمدید آزمایش به مدت ۲۴ ساعت

if deltaP > 0.2 آزمایش مورد پذیرش نیست



توضیح اینکه: در صورتی آزمایش مورد قبول است که فشار در خط لوله یا شبکه پس از پایان آزمایش نبایستی بیشتر از ۰.۲  پوند افت نشان دهد. ( خطای دستگاههای آزمایش ۰.۲ پوند در نظر گرفته شده است.)











حداکثر فشار موج یا تغییرات ناگهانی در B31.4




فشار surge( موج، تغییرات ناگهانی ) 

سرج توسط یک تغییر  ناگهانی در جریان بوجود می آید که نتیجه آن یک موج فشاری است که در داخل سیال حرکت می کند. دالیل 

عمده سرج موارد زیر می باشند: 

- بسته شدن ناگهانی ولو

- شروع به کار پمپ

- مسدود شدن هایی که در خط لوله اتفاق می افتد.


بیشتر کدهای طراحی برای افزایش فشاری که توسط سرج ایجاد می شود، یک حاشیه فشار مجاز را در نظر میگیرند. کدهای 8010 PD و 4.B31 ماکزیمم تا 10 درصد فشار بیشتر از فشار طراحی را مجاز می دانند





Surge calculations should be made and adequate controls and protective equipment shall be provided so that the pressure rise due to surges and other variations from normal operations shall not exceed the internal design pressure at any point in the piping system and equipment by more than 10%.



الکترود 2209 برای استنلس ( آستنیتی-فریتی )







الکترود E2209-16


این الکترود برای جوشکاری فولادهای استنلس داپلکس ( آستنیت-فریت )  کروم-نیکل-مولیبدن است . بویژه در جوشکاری مخازن  و لوله های اسید ، در صنایع شیمیایی ، پتروشیمی ، کاغذ ، کشتی سازی و نمک زدایی استفاده می شود. همینطور برای جوشکاری فولادهای استنلس داپلکس به فولادهای کربنی مناسب است . محتوای دلتا-فریت فلز جوش رسوب داده شده به میزان تقریبی ۲۵ تا ۳۵ درصد است.



فلز جوش با استحکام بالا و انعطاف پذیر مقاومت خوبی در برابر خوردگی حفره ای ( pitting ) ، خوردگی شیاری ( Crevice ) و ترک خوردگی تنشی ( SCC ) در محیط های حاوی کلرید از خود نشان می دهد.


برای دماهای عملیاتی تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد . برای استفاده در هر دو جریان AC و DC امکانپذیر است . 



-Fine metal droplet transfer,

-good fusion of joint faces,

-finely rippled bead surface,

-easy arc striking, restriking

-slag removal.


It can be dried maximum 5 times.
It has to be dried at 350°C for 2 hours.




الکترود E2209-16 ایساب،برای اتصال فولادهای ضدزنگ دوپلکس با 22 درصد کروم شامل 2205 طراحی شده است .



Type of AnalysisCSiMnCrNiMoN
Weld Deposit0.020.701.0022.59.803.200.10



SFA 5.4







AWS A5.9: ER2209 is a solid wire electrode for GMAW, suitable for welding duplex stainless steels grades 2205 and 2304.


AWS A5.9: ER2594NL is a solid wire electrode for GMAW, suitable for welding Super-duplex stainless steels 2507 and other super-duplex stainless steels.


UNS S32750 or 2507 Duplex is a super austenitic premium stainless that is similar to 2205 Duplex. 2507 Stainless Steel is composed of 25% Chrome and 7% nickel which causes the alloy to have an even higher corrosion resistance and longer life span.




  1. 2209:

    این محصول نخستین بار برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن دوفازی محتوی 22 درصد کروم طراحی شد. ساختار کریستالی جوش حاصل نیز دو فازی بوده و متشکل از فازهای فریت و آستنیت می باشد. جوش حاصل از این محصول از استحکام کششی بالایی برخوردار است و در برابر خوردگی و ترک های ناشی از SCC (خوردگی تنشی) مقاوم است.

  2. 2594:

    این محصول با دارا بودن عناصر آلیاژی خاص مانند Cr ،Mo ،Ni ،Cu و N برای جوشکاری فولادهای سوپردوپلکس زنگ نزن طراحی شده است. حضور این عناصر آلیاژی مقاومت فوق العاده ای در برابر خوردگی حفره ای (Pitting) به این محصول داده است. فلز جوش حاصل از 2594 دارای ساختار آستنیتی-فریتی است که بسته به حرارت ایجاد شده حین فرآیند جوشکاری و نرخ سرد شدن حوضچه مذاب، درصد فاز فریت از 35 تا 65 درصد متغیر است.














در ویکی پدیا : 



در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱ پس از انتشار خبری در خصوص انتقال او و محمد بروغنی به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام، تعداد قابل توجهی از معترضان در مقابل زندان رجایی‌شهر جمع شدند و خواستار توقف اجرای حکم آن‌ها شدند.[۲۰]

در نهایت محمد قبادلو با وجود اعتراضات گسترده و اینکه پیش‌تر حکم توسط شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شده بود،[۲۱][۲۲] با درخواست اولیای دم مقتول به اتهام قتل عمد در بامداد سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ در زندان قزل‌حصار، اعدام شد.[۲۳] اعدام او و فرهاد سلیمی منجر به موجی از خشم در شبکه‌های اجتماعی شد.[۱۰] ناظران این اعدام‌ها را انتقام نظام جمهوری اسلامی از مردم ایران به دلیل شکست‌هایش از اسرائیل در در منطقه توصیف کردند.[۱۰]



۳ بهمن ۱۴۰۲ ( ادعای رشوه )


علی اکبر رائفی‌پور چندی پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی مدعی شد یکی از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی ۱۴۰ سکه گرفته و تایید صلاحیت شده است.

اظهارات وی واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت و حجت الاسلام و المسلمین موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در این باره گفته است: گزارشی مبنی بر دریافت سکه از طرف نماینده مجلس دریافت نکرده‌ایم و اگر کسی دلیل و مستندی در اختیار دارد، ارائه کند.



۵ بهمن ۱۴۰۲ ( تبعیض در پرداخت )



به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران در نامه‌ای به معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خواستار پرداخت پاداش به کارکنان حوزه پالایش شد. در این نامه با اشاره به تلاش کارکنان شرکتهای پالایش گاز برای تأمین گاز زمستانِ سرد سال گذشته، اعطای پاداش نقدی به میزان یکماه حقوق و مزایا به کلیه نیروهای شرکت‌های پالایش گاز (اعم از کارکنان، رسمی، مدت معین، مدت موقت و پیمانکاری و همکاران شاغل در مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید) درخواست شده بود. 

از قرار معلوم این پاداش روز گذشته به حسابِ نیروها واریز شده است، اما علیرضا میرغفاری (عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران و رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر) از عدم واریزِ این پاداش به حساب نیروهای پیمانکاری خبر می‌دهد