کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته  لوله کشی صنعتی  ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) -  مایترکاری

کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته لوله کشی صنعتی ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) - مایترکاری

سایتی نو و نخست برای ارائه راهنمای ساخت انواع شابلون پایپینگ به Fabricator ها و بالا بردن دانش ریاضی ایشان
کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته  لوله کشی صنعتی  ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) -  مایترکاری

کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته لوله کشی صنعتی ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) - مایترکاری

سایتی نو و نخست برای ارائه راهنمای ساخت انواع شابلون پایپینگ به Fabricator ها و بالا بردن دانش ریاضی ایشان

UG-28 : ضخامت Shell یا Tube تحت فشار خارجی با ضریب Do/t کمتر از 10


نظام اسلامی در درجه اول مال رهبریه بعد شهداء و در آخر مال مردمه ... امام رئیسی






این روزنامه ( دنیای اقتصاد ) گفت‌وگو با ماشاءالله کرمی پدر محمدمهدی -پسری که محکوم به اعدام شده- و در نظرآباد استان البرز دستفروش دستمال کاغذی است منتشر کرده. او گفته جز محمدمهدی تنها یک فرزند معلول دارد. او نسبت به عدم توجه وکیل تسخیری تعیین شده برای پرونده‌اش گلایه دارد و اعلام می‌کند پس از صدور حکم اعدام برای اعتراض به حکم صادره یک هفته است با وکیل تسخیری پسرش تماس می‌گیرد اما جواب تماسش داده نمی‌شود.


بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:

آقا ماشاءالله، چرا دادگاه اجازه بررسی پرونده را به وکیل تعیینی شما نداد؟
قبلا به ما گفته بودند، می‌توانید وکیلی را تعیین کنید، اما نهایتا اجازه ندادند. من به آقای آقاسی زنگ زدم و ایشان خودشان به کرج آمدند. بعد از حضور وکیل، به ایشان اعلام شد، اجازه دسترسی به پرونده را ندارد. آقای [...] هم که وکیل تسخیری پسر ماست به ما گفتند، می‌توانید وکیل انتخابی داشته باشید. اما اجازه داده نشد. آقا پای جان یک نوجوان در میان است. آیا نباید به خانواده متهم اجازه داده شود، وکیلی داشته باشند؟ موضوعاتی که پسرم مطرح می‌کند، باید توسط وکیل بررسی شود. اما اجازه حضور وکیل را نداده‌اند.

به آقای آصف حسینی گفتم، تو رو خدا دوبار، حبس ابد به بچه من بدهید، اما او را اعدام نکنید. پسر من چندین قهرمانی کشور در رشته کاراته دارد


آذر ۱۴۰۱ : 

مولوی ‌ریگی: ‌ایرانِ ‌بعد از نظام اسلامی به درد نمی‌خورد ، که باعث ربوده شدن و شهادتش شد


سِرِّ دلبران : بر تن نکن این خرقه را، این جامه دکّان تو نیست.


ایران نوشت:اغتشاشگران با استفاده از تاریکی و خلوتی شب، بنرهای مذهبی مربوط به دهه فاطمیه را به آتش کشیدند.




A = factor determined from Section II, Part D, Subpart 3, Figure G and used to enter the applicable material chart in Section II, Part D, Subpart 3. For the case of cylinders having Do/t values less than 10, see (c)(2).

B = factor determined from the applicable material chart or table in Section II, Part D, Subpart 3 for maximum design metal temperature [see UG-20(c)]


فقط برای Cylinders یا لوله ها !!!



۲-استوانه ای با Do/t کمتر از ۱۰ : 


گام اول : 

استفاده از همان روش در ۱ ، بدست آوردن مقدار B . برای مقادیر Do/t کمتر از 4 ، مقدار فاکتور A طبق معادله زیر می تواند محاسبه گردد : 

A= 1.1 / ( Do/t ) ^ 2


برای مقادیر بزرگتر از 0.10 ، از مقدار 0.10 در گام دوم استفاده می شود. 


گام دوم : 

بکارگیری مقدار B گرفته شده در گام اول ، محاسبه مقدار Pa1 با معادله زیر :


Pa1=( 2.167 / ( Do / t )  - 0.0833  ) × B 


گام سوم : 

محاسبه مقدار Pa2 با استفاده از معادله زیرین :


Pa2=2S / Do/t  ( 1 - 1 / ( Do / t ) ) 


که در آن S کمتر از دو برابر حداکثر مقدار تنش مجاز درکشش در دمای طراحی فلز ، از  جدول کاربردی اشاره شده در  رفرنس UG-23  یا ۰.۹ برابر استحکام تسلیم متریال در دمای طراحی می باشد . مقادیر استحکام تسلیم از گراف یا چارت فشار خارجی قابل اجرا به شرح زیر بدست می آید : 


a-برای منحنی دمای معین ، مقدار B را که مربوط به نقطه پایانی سمت راست منحنی است ، تعیین کنید .

b-استحکام تسلیم دو برابر مقدار B بدست آمده در ( a ) بالا است 


گام چهارم : 


کوچکترین مقادیر Pa1 محاسبه شده در گام دوم یا Pa2 در گام سوم بایستی برای حداکثر Pa فشار کاری مجاز خارجی استفاده شود . 

Pa را با P مقایسه کنید . اگر Pa کوچکتر ار P است ، مقدار بزرگتری برای t انتخاب کنید و روش طراحی را تکرار کنید تا  Pa>=P


UG-28 ( g ) : 


فشار طراحی خارجی یا حداکثر فشار کاری مجاز خرجی نباید کمتر از حداکثر اختلاف مورد انتظار در فشار کاری باشد که ممکن است در هر زمان بین بیرون و داخل ظرف وجود داشته باشد.






پیرزن ۷۶۰ ساله در مسقط عمان :

دروغ است !

البته دربرابر این خبر  حامد وحدتی نسب انسان شناس و استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران موضع جالبی گرفت و گفت این ها داستان هستند و دروغ رسانه های کشور عمان و امکان زیست یک انسان به این اندازه که نه خیلی پایین تر از آن هم وجود ندارد.



انگشتر گرون قیمتی داره لوپز زوم کنید براحتی تشخیص خواهید داد.




آتش زدن دفتر بسیج دانشجوری دانشگاه شریف تهران آذر ماه ۱۴۰۱



نیمه دوم آذر ۱۴۰۱ : 

آیت الله العظمی جوادی آملی  در این دیدار اظهار داشت: مرحوم کلینی روایتی را از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده است که خدایا بین مردم و نان آنها جدایی نیانداز، اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود، اقتصاد یعنی نان مملکت، دینداری مردم بدون اقتصاد سخت است.

آیت الله العظمی جوادی آملی ادامه داد: در زبان فارسی کسی که جیبش خالی است را گدا می گویند، کلمه گدا بار علمی ندارد، قرآن کریم از چنین شخصی با نام «فقیر» یاد می کند، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، ملتی که جیبش خالی باشد قدرت قیام نخواهد داشت لذا مسئولین باید برای حل مشکلات اقتصادی ملت تلاش کنند.


چو رسی به طور سینا ارنی بگو و مگذر/ چه خوشست از او جوابی چه "تری" چه " لن ترانی"









نیمه دوم آذر ۱۴۰۱ : ماهان صدرات جوان اهل تهران است که در جریان اعتراضات اخیر، موتور یک بسیجی را آتش زده است. او به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است.

قنبرطلب نوشته «به عنوان سربازی که همواره در راستای منویات آقا و در جهت تحکیم نظام گام برداشتم، از ریاست قوه قضاییه عاجزانه استدعا دارم با توجه به اظهار ندامت قلبی متهم، نظام از حق خود در برخورد با ماهان صدرات بگذرد. از صبح در کنار خانواده ماهان در تلاشیم.»









ای کاش قاضی که چنین حکمی را داد، شتاب‌زده عمل نمی‌کرد و با فقها و حقوقدانان مشورت می‌کرد.

همانطور که امام (ره) هم فرمودند که برای حفظ نظام باید بعضی از احکام را تعطیل کرد، حال برای حفظ جامعه و صلاح ملت اگر حکمی باعث شود که مصالح ملت زیر سئوال برود، حکم را باید تعطیل کرد.‌‌



خضریان نماینده مجلس خطاب به دانشجویی که بدون حجاب پشت تریبون حاضر شد گفت: اگر حجاب بر سر بگذارید با شما گفتگو خواهم کرد در غیر این صورت گفتگو نمی‌کنم.






«خانم من نمی‌دانم درباره کدام پرونده صحبت می‌کنید؟ پرونده‌های زیر دست من زیاد است. احتمالا هرچه که در پرونده لازم بوده، من نوشته‌ام.» این عباراتی است که وکیل تسخیری امیرحسین رحیمی، زندانی ۱۵ ساله رخداد‌های اخیر در پاسخ به الهام نجف، مادر امیرحسین مطرح کرده است. عباراتی که نشان می‌دهد، روند بررسی حقوقی به پرونده‌های افراد دستگیر شده در رخداد‌های اخیر براساس خواسته و مطالبات خانواده‌ها پیش نمی‌رود.



با کمی دقت و مشورت با برخی از دوستان، فهمیدم که آن توییت‌ها اشتباه بزرگی بوده‌اند و پاک‌شان کردم. امیدوارم ملت ایران، که میدانم در روز‌های سختی گرفتارند، عذرخواهی صادقانه مرا بپذیرند.

هومن حاجی‌عبدالهی، بازیگرِ سریال پایتخت و مجری صداوسیما چند روز پیش جمله توهین‌آمیزی راجع به حرف مردم نوشته بود.

این بازیگر در پاسخ این واکنش که: «مگر همین مردم او را به این جا نرسانده‌اند»؟ پاسخ داده بود که: «نه»!


مرتضی کیا، فعال رسانه‌ای در صفحه توییتر خود نوشت: وحید اشتری در دادگاه تجدید نظر بابت پرونده موسوم به سیسمونی گیت به ۱۴ ماه حبس قطعی جدید محکوم شده است.

پیش از این در پرونده دیگری مرتبط با {دو مسئول دیگر}، ۴ سال حبس تعلیقی وی را به ۱۴ ماه حبس تعزیری تغییر داده بودند.

همچنین در پرونده مرتبط با سرباز بابلی هم محکوم به ۹۱ روز حبس شده است.

همه این احکام حبس صادره قطعی می‌باشد.





آرمان ملی  نوشت: برخی پس از اطلاع از اظهارات روزگذشته میرسلیم به یاد پرونده پسر او افتادند. پرونده «مهدی میرسلیم» بدون سرو صدا رسیدگی شد و پدرش اصرار بر گول‌خوردن پسر داشت؛ اما برای مهدی‏‌های دیگر طلب اعدام دارد. روایت پدر از آنچه مهدی کرد ؟!!! جالب است ...







زیبایی در دل جزایر اندونزی :



کُنفُوسیوس ؟!! : معلم چینی

وی «پنج رابطه» را مطرح کرد که هرگاه درست باشند، همه چیز درست می‌شود: مهربانی در رابطه میان پدر و پسر لطف برادر بزرگ‌تر به برادر کوچک‌تر و تواضع برادر کوچک‌تر در مقابل برادر بزرگ‌تر عدالت شوهر با زن و اطاعت زن از شوهر




شهریور ۱۴۰۱ : المیرا دختر ۲۶ ساله تهرانی که به بهانه دریافت نقش به دفتر آقای کارگردان رفته بود پس از تعرض وی از او حامله شد و پس از انجام آزمایشات DNA مشخص شد که فرزند او متعلق به آقای کارگردان است و از کارگردان مشهور به اتهام تجاوز جنسی شکایت کرد.


آذر ۱۴۰۱ : در حالی که نتیجه آزمایش دی ان ای در پزشکی قانونی نشان می داد که پدر فرزند، کارگردان مشهور است؛ این کارگردان به در شعبه ۱۲ دادگاه کیفری یک استان تهران برای دفاع از عنوان اتهامی تجاوز جنسی پای میز محاکمه رفت.

در حالی که او منکر اتهام خود بود اما بنا بر ادله و مستندات موجود، این کارگران مشهور متهم به برقراری رابطه نامشروع شناخته شد و با رای دادگاه به تحمل ۹۹ ضربه شلاق و ۲ سال تبعید شد.


به گزارش شمانیوز: بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی در کانال تلگرامی خود نوشت: خواننده «ماکان بند» ‎امیر مقاره صبح امروز ( ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ) از سوی دادسرای ‎اوین احضار و با تحویل لوازم شخصی به اطرافیانش، بازداشت شد.



در همین رابطه یک مقام آگاه فرهنگی به ایرنا گفت که پلمپ این انتشارات بواسطه سوتفاهمی در مورد همکاری یا عدم همکاری این نشر با فراخوان ضدانقلاب صورت گرفته بود که با پیگیری وزارت ارشاد و رفع این سوتفاهم، دستور فک‌ پلمپ نشر چشمه از جانب فراجا صادر شد.

رضا بهرامی، مدیر کتاب‌فروشی چشمه کریمخان چهاردهم آذر همزمان با فراخوان‌ ضد انقلاب در گفت‌وگویی ضمن رد تلویحی تعطیلی این انتشارات گفته بود «فروش کتاب در کتاب‌فروشی چشمه کریمخان و در روز‌های بارانی تهران، خوب و مثل همیشه است.»



خودکشی آیدا رستمی پزشک عمومی در ۲۱ آذر ۱۴۰۱ : ( پرت شدن از پل عابر پیاده )

پس از تحقیقات تکمیلی مشخص می شود متهم ( دوست پسرش طبق گفته بعضی رسانه های مجازی و به قول خود ایشون قرار بود ازدواج کنند ) در یک مغازه کیف و کفش واقع در میدان فردوسی مشغول به کار بوده و مدتی پیش با آیدا آشنا شده است که حدود 10 سال از وی بزرگتر بوده است.



یاسین رامین مدیر عامل شرکت دارویی رشد بعلت اختلاف ۶ میلیاردی با هلال احمر در مرداد ۱۳۹۵ دستگیر اما با قرار وثیقه آزاد شدیکی دیگر از علت های بازداشت وی وارد کردن شیرهای آلوده بود که بارها توسط وی تکذیب شد ایشان در نهایت سال ۹۸ به ۱۷ سال زندان و رد مال محکوم شد





سارا شاهی ندیده فتحعلی شاه قاجار ؟!!!






به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری آنلاین، خیابان سعدی تا دهه ۴۰ به کوچه لختی­ ها معروف بود؛ دلیلش هم کمین کردن باجگیرها و زورگیرها حوالی زیر پل اکباتان بود که اصطلاحاً مردم را لخت می­ کردند و هرچه در جیب­هایشان بود از آن­ها می­ گرفتند. به طوری که با تاریک شدن هوا کسی جرئت عبور از این گذر را نداشت.


فرانسوا حسین در ۶۲ سالگی درگذشت ( ۱۴۰۰ ) ... قطعه ۳۰۸ بهشت زهرا؟!!!



ترانه علیدوستی به دلیل اقدامات خود در جهت انتشار مطالب کذب و تحریف‌شده و تحریک به آشوب و حمایت از جریان‌های ضدایرانی بازداشت شده است.برخی گزارش‌ها نیز از حضور جمعی از هنرمندان سینما در اوین برای پیگیری وضعیت این بازیگر سینما خبر داده‌اند.



۱ دیماه ۱۴۰۱ : اگر یک شب کافی بود انقلاب ۴۳ ساله نمیشد (  در آستانه ی شروع ۴۴ سالگی است .)









کلاس توجیهی حجاب و عفاف برای تصویر بالا که پلمپ شده بود 





رغد



۸ دی ۱۴۰۱

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مجید محبی، سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص فوت شش کودک در هفته گذشته در قم توضیحاتی را ارائه کرد: این کودکان در سنین و با بیماری های مختلف در مرکز تخصصی کودکان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بستری بودند. این فوتی ها دارای بیماری با علائمی نظیر تشنج های مکرر، سرطان خون و کم خونی شدید، نارسایی حاد کبدی و شوک سپتیک و دو نفر هم با علائم تنفسی بودند.















































بازرسی درستی جهت قرار گرفتن نازل ها در مخزن


آذرماه 1401 چند ماه بعد از واقعه فوت خانم مهسا امینی در پلیس امنیت وزرا : 


بنا به نوشته وبسایت این ستاد، «در پی کشف حجاب تعدادی از بانوان در یک فروشگاه زنجیره‌ای در همدان و برخورد توهین‌آمیز نسبت به آمر به معروف و همچنین سهل‌انگاری و عدم رسیدگی پرسنل حراست فروشگاه مورد نظر به شکایت آمر به معروف، بنابر وظیفه حمایتی ستاد از آمران به معروف و ناهیان از منکر، مدیر و مسئول حراست فروشگاه به ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان فراخوانده شدند.»



آیت الله خامنه ای در آخر شهریور ۱۴۰۱ در جمع نیروهای مسلح کشور : دعوا بر سر حجاب و بدحجابی نیست/ بر سر ایران قوی و مستقل است ...... البته بنظر خودم احتمالا منظورش اینه که با بدحجابی باید قانونا برخورد کرد ولی مسئله قدرت ماست که خاری است در چشم دشمنان که با بدحجابی قصد دارند به هدفشان برسند ولی بازاری جماعت (.صاحبان کسب و کار و ثروت ) ،  همچنان بیدار و گول خارج نشین ها را نخواهند خورد و در اعتصابات که به ضرر خودشون هم هست شرکت نخواهند نُمود.


همسر بازیکن تیم ملی مکزیک در قطر جام جهانی ۲۰۲۲ : لیندا ویلانوئوا در اینستاگرام گفت: چقدر هزینه دارد که این مردم به حمام بروند یا یک عطر به خود بزنند. به محض این که از Uber پیاده شدیم مردم بوی گندی می دهند! .... ( یعنی مسلمان ها بوی گند می دهند ؟!!! )



در کد Asme سکشن ۲ تلورانس یا حدی برای جهات نازل ها و متعلقات در نظر نگرفته بنابراین می بایست به هَندبوکِ pressure vessel مراجعه کرد.

در حدود مثبت و منفی یک درجه است . بررسی جهت با استفاده از یک محاسبه ساده می تواند انجام پذیرد تنها با یک متر 

برای مثال می خواهید قرار گیری درست نازل ۳ نقشه را بررسی کنید 



N3 در ۱۲۰ درجه قرار گرفته . 

یک محاسبه ساده را بکار می بریم

قطر خارجی vessel برابر ۹۷.۸۷۵ اینچ

طول محیط قطر خارجی Shell : 

= π x OD = 3.14 x 97.875 = 307.3275"

عدد بالا توزیع میشه به 360 درجه و هر درجه : 

307.3275/ 360 =0.8536"

N3 در موقعیت ۱۲۰ درجه واقع شده ، بنابراین اگر متر بکار ببریم و صفر آن در در نقطه مرجع صفر vessel قرار دهیم و متر را بکشیم ، مرکز نازل باید در ۱۲۰ در ۰.۸۵۳۵۶ یعنی ۱۰۲.۴۴۲۵ اینچ قرار گرفته باشد.

 با توجه به اینکه حد ما در دفترچه راهنما مثبت و منفی یک است ... اگر متر ما محدوده زیر را نمایش دهد مورد قبول خواهد بود : 


102.4425 – 0.8536 =101.5889"

102.4425 + 0.8536 =103.2961"


















محاسبه ضخامت طراحی فشار خارجی برای لوله با یک مثال ... فاکتور A و B سکشن ii زیربخش ۳ .. بند UG-28 و UG-80



فارس نوشت: ساعاتی پیش برخی منابع از بازداشت میترا حجار، بازیگر سینما خبر دادند، اما گفته می‌شود او امروز به دادسرا احضار شده و با قرار وثیقه آزاد است


دادستان کل کشور تصریح کرد: اون آقایی ( احتمالا مولوی عبدالحمید منظورشه ) که در سیستان و بلوچستان نشسته و خودشان برای زن هیچ حرمتی قائل نیست، امروز سنگ حمایت از زن را به سینه می‌زند.

وی افزود: بنده به عنوان دادستان کل به کمک شما نیاز دارم و با روشی مدبرانه راهنمایی کنید؛ اگر ما بخواهیم چهار زن ولنگار را به صرف دستگیر کردن و به زندان انداختن فکر کنیم، آیا به نتیجه می‌رسد، خیر، به نتیجه نخواهد رسید اما نباید هم رها کرد؛ ما در حال استفاده از پیشنهادات هستیم.


۱۵ آذرماه ۱۴۰۱ : ساعد نیوز: بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین و پوششهای صنعتی تهران در حالی برگزار شد که در برخی غرفه‌ها شاهد هنجارشکنی متصدیان غرفه با کشف حجاب بودیم و مسئولان مربوطه هم علیرغم تذکر مراجعین، هیچ برخوردی نکردند.


جام جهانی ۲۰۲۲ : همسران و نامزدهای بازیکنان آلمانی متهم شدند به اینکه به اندازه کافی در قطر خوش نگذراندند، و برخلاف آنها، زنان انگلیسی و ولزی با مهمانی‌ها و شادی‌های خود فضا را بهتر کرده بودند.






Asme viii Div 1 

UG-28: Thickness of Shells under External Pressure

Do/t values ≥ 10

نحوه محاسبه L در استاندارد مشخص شده


برعکس مورد بالا کمتر اتفاق میوفتد 


متریال استنلس A312 TP304L لوله ۶ اینچ با قطر خارجی ۶.۶۲۵ اینچ و فشار خارجی 250psig در دمای ۷۵۰ فارنهایت ( ۴۰۰ درجه سانتیگراد ) و طول ۳۳۰ اینچ  ، با Mill Tolerance ۱۲.۵%.


گام اول : محاسبه نسبت قطر خارجی به حداقل ضخامت مجاز لوله ... حداقل ضخامت این سایز 0.109 اینچ است.

Sch5s : 0.109"

t(min) : 0.095375

D/t=6.625/0.095=69.7

قدم دوم : محاسبه نسبت طول به قطر خارجی لوله

L/D=330/6.625=49.81~50

قدم سوم : استخراج عدد فاکتور A از چارت G سکشن ii

A = 0.00025 from fig. G

البته اگر قرار باشد بین L/D=50 و D/T یعنی 60 تا 80 ( جدول G برای فاکتور A بعد از چارت ها )  درون یابی خطی انجام شود عددی که بدست می آید برابر 0.00024101 می شود و اینکه با استفاده از درون یابی log-log باز همین عدد به 0.0002267 کاهش می یابد که دقیقتر است یعنی در تمام درون یابی خطی باز ln هر عدد استفاده کنیم و بعد در آخر exp ... در جدول 03- در انتهای اعداد منظور عدد در (3-)^10  یا اگر 02+ باشد ، عدد در 2^10 ضرب می شود .







قدم چهارم : استخراج عدد فاکتور B از چارت HA-1 صفحات ۹۰۰ ببعد

Factor B =2750



در صورتیکه مقادیر A به سمت راست انتهای خط دمای متریال بیوفتد : ( که در این مورد صدق می کند )

حداکثر فشار کاری بیرونی مجاز

Pa=4B / 3 × ( D/t )

=4 × 2750 ÷ ( 3 × 69.7 )=52.6psig


فشار خارجی مجاز لوله طبق محاسبات بالا فقط ۵۲.۶psig است ، در حالیکه لوله باید طوری طراحی شود که فشار ۲۵۰psig را حفظ کند ، لذا از مرحله یک با ضخامت بعدی شروع می کنیم تا Pa بزرگتر از ۲۵۰psig شود ... مثلا s40 را امتحان می نمائیم.


t=0.28

tm=0.245

D/t=6.625"/0.245"=27.04

L/D=50

Factor A=0.0018

Factor B=6000

Pa=4 × 6000 ÷ ( 3 × 27.04 )=295.8

عدد بالا بزرگتر از 250 است بنابراین ضخامت طراحی ما همان S40 خواهد بود که برای فشار خارجی 250psig امن خواهد بود.



- زمانیکه فاکتور A در سمت چپ منحنی میافتد ، حداکثر فشار کاری مجاز بیرونی برابر است با 

Pa=2AE / ( 3 × D/t )

برای مثال اگر فاکتور A برابر 0.00006 و E تا 750 درجه فارنهایت برابر 6^10×23.8 ( psi ) معادل 3^×10×164 ( mpa ) 

2 × 0.00006 × 23800000 ÷ ( 3 × 69.7 )=13.64psi



۱۶۴۰۰۰mpa=۲۳۷۸۶۱۸۹٫۰۳۳۱۸۴۰۸psi


مثال بعدی : 


UG-28(f) : 
Vessel هایی که برای سرویس های تحت فشارهایخارجی ۱۵psi یا ۱.۰۳ بار و کمتر در نظر گرفته می شود می تواند با   Certification mark یا گواهینامه که حاکی از انطباق با قوانین فشار خارجی است حک شود مشروط بر اینکه تمام قوانین قابل اجرا این بخش رعایت شود. هنگامیکه این نشان قرار است روی vessel اعمال شود ، کاربر یا نماینده تعیین شده او باید جدکثر فشار کاری مجاز خارجی مورد نیاز را مشخص نماید و vessel با حداکثر فشار کاری مجاز خارجی طراحی و حک شود.


مشخصات : 


• Tangent to tangent length: 36 ft 0 in. = 432 in.
• Two 2:1 semiellipsoidal heads
• External design pressure: 15 psig at 500°F

Material : SA 515-70

L = 448 inches (length of shell plus one-third of the depth of each head, 16 in.)
L/Do = 448/97 = 4.62
Do/t = 97/0.375 (corroded) = 258.67

Figure G ( Section ii subpart 3 ) A=0.00007
UG-28(c) : 
Step 3. Move horizontally to the line for the value of Do /t determined in Step 1. Interpolation may be made for intermediate values of Do /t  extrapolation is not permitted. From this point of intersection move vertically downward to determine the value of factor A.

If tabular values in Section II, Part D, Subpart 3 are used, linear interpolation or any other rational interpolation method may be used to determine a B value that lies between two adjacent tabular values for a specific temperature. Such interpolation may also be used to  determine a B value at an intermediate temperature that lies between two sets of tabular values, after first determining B values for each set of tabular values.





From UCS-28.2 , E=27×10^6 PSI
E = modulus of elasticity of material at design temperature. For external pressure design in accordance with this Section, the modulus of elasticity to be used shall be taken from the applicable materials chart in Section II, Part D, Subpart 3. (Interpolation may be made between lines for intermediatetemperatures.)


IN ASME B31.3



500F=260C degree
E=186×10^3mpa=186×145.038×10^3=26.9×10^6~27×10^6psi

UCS-28 THICKNESS OF SHELLS UNDER
EXTERNAL PRESSURE
(a) Cylindrical and spherical shells under external pressure shall be designed by the rules in UG-28, using the applicable figures in Section II, Part D, Subpart 3 and the temperature limits of UG-20(c).

UG-20  DESIGN TEMPERATURE
(c) Design temperatures that exceed the temperature limit in the applicability column shown in Section II, Part D, Subpart 1, Tables 1A, 1B, and 3 are not permitted. In addition, design temperatures for vessels under external pressure shall not exceed the maximum temperatures given on the external pressure charts.

using the applicable external pressure charts referenced in Section II, Part D, Subpart 1, Table 1A and given in Section II, Part D, Subpart 3.



و مقدار در سمت چپ خط دما میوفتد لذا : 
 Pa=2AE / 3 (Do/t )
= 2 x 0.00007 x 27 x 106/3 x 258.67 = 4.87 psi.

Vessel برای فقط فشار خارجی 4.87 مناسب است لذا stiffening rings مورد نیاز است 

مورد بالا را با اضافه کردن دو تا stiffening rings بطور مساوی بین خطوط تانژانت امتحان می کنیم 



L = 144 (length of shell between rings) + 8 (1/3 depth of head)
= 152 in.
L/Do = 152/97 = 1.56
A = 0.00022 from chart.
B = 2800 from Figure 5, UCS-28.2

Pa=14.4 psi


با اضافه کردن دو حلقه یا رینگ تقویتی هنوز برای 15psi کافی نیست و رینگ دیگری بایستی اضافه شود .... که بصورت فواصل مساوی نسبت به Tangent lines امتحان می کنیم .


L = 108 + 8 = 116 in.
L/Do = 116/97 = 1.19
A = 0.00027 from chart
B = 3700 from chart Figure 5, UCS-28.2

Pa=4B / 3 ( Do/t )

(4×3700)÷(3×(258.67)=19.07psi



UG-80 (b) (3) External Pressure. :

3-برای مخازن تحت فشار خارجی  استوانه ای و کروی مقدار ضخامت طبق زیر مشخص می شود : 

a-برای Vessel با اتصالات لب به لب ، t ضخامت ورق منهای حد مجاز خوردگی است.

b-برای Vessel با اتصالات ( lap joints Or Overlap ) رویهم افتاده طولی ، t برابر است با ضخامت اسمی ورق و انحراف مجاز : t+e

c-جائیکه Shell یا  پوسته در هر بخش برخورد  ، از ورق با اختلاف ضخامت ساخته شده باشد ، t برابر است با ضخامت نازکترین ورق منهای حد مجاز خوردگی .


UG-80 (b)(6) :

اندازه گیری یا ابعاد می بایست از سطح Base Metal  گرفته شود نه از روی سطح جوش یا سایر قسمت های برآمده متریال !!!


UG-80 (b)(9)

اگر ضخامت اسمی ورق بکار برده شده در مخزن استوانه ای شکل از ضخامت موردنیاز UG-28 بیشتر شود ( برای تحت فشار خارجی )   و اگر اینچنین افزایش ضخامتی برای حد مجاز خوردگی یا بارهای ایجاد کننده نیروهای  فشاری    .... ، حداکثر انحراف مجاز e تعیین شده برای ضخامت اسمی ورق می تواند به نسبت فاکتور B برای ضخامت اسمی ورق تقسیم بر فاکتور B حداقل ضخامت مورد نیاز ورق افزایش یابد؛ و طول کمان برای اندازه گیری حداکثر e می بایست با Do/t ضخامت اسمی ورق استفاده شده ، تعیین گردد.






یه زمانی حدود ۱۵ یا ۲۰ سال پیش قرص پیشگیری می فروختن و کا... و پلاکارد میزدن فرزند کمتر زندگی بهتر الان فکر پیری جمعیت افتادن کلا مملکت مصلحت اندر مصلحت فرو رفته تکلیف خودشم مشخص نیست و نمی تونه جمعیت رو کنترل کنه !!!










































مساحت ناحیه مورد تنش پیچ



مساحت نا حیه مورد تنش پیچ ها  از طریق میانگین دو قطر کوچک ( minor ) و گام ( pitch ) پیچ بدست می آید 


As=3.1416/4 × ((dr+dp)/ 2) ^ 2


در تصویر زیر قطر کوچکتر یا dr همان minor ، قطر گام یا dp و قطر خود پیچ یا d مشخص شده




یک مثلث قائم الزاویه را در نظر بگیرید قائده میشود ۰.۵p و ارتفاع یا H برابر است با ۰.۵pبر tan30  ( اگر زاویه گام ها ۶۰ در نظر گرفته شود ) یعنی کوسینوس ۳۰ درجه

H=0.5p/tan30=0.866p









جدول حداکثر تنش مجاز SA-420 WPL6 از سکشن ii بخش D متریال



Maximum Stress Values

Section ii

Part D

Materials


روابط عمومی مترو تهران در رابطه واکنش برخی از مسافران مرد مترو مبنی بر اینکه بانوان حق ورود به واگن‌های مختلط را ندارند، توضیح داد که «اصلاً چیزی به نام واگن آقایان وجود ندارد.»



راستم گفته اصلا چیزی بعنوان آقایان وجود ندارد بنابراین خانم ها می توانند در آقایان مختلط باشند 








Material : SA-420 WPL6

Seamless & Welded Fittings

LTCS

Stress Values at :

40~325=118mpa

350c=117mpa / 375c=105mpa

365c=109.8c

370c=107.4mpa

375c=105mpa

420c=78.02mpa




روی لباس انگلیسی ها در جام جهانی 2022















جدول تنش مجار متریال SA-106 و SA-312 316L Seamless از استاندارد Asme ii part d


Stress at elevated temperature

section ii

part D

Material


امام جمعه مشهد گفته بود: این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای ۲۸ مرداد نگاه می‌کند!






ASME SECTION II 2019

Material : SA106 Grade B

Seamless

Min Tensile Strength=415mpa

Min Yield Strength=240mpa

Stress values at  : 

40~125=118mpa

360c=112.2mpa




Material : SA-312 TP316L

Seamless & Welded pipe(Seamy pipe)

Min Tensile Strength=485mpa

Min Yield Strength=170mpa

Stress values at : 

40~150c=115mpa

300c=98mpa / at 325c=95.7mpa

315c=96.62~96.6mpa

320c=96.16~96.2mpa

250c=103mpa / 300c=98mpa

280c=100mpa

270c=101mpa




Increase Temp=Decrease Stress

با توجه به افزایش دما ماکزیمم تنش مجاز نیز کاهش پیدا میکند.








انتخاب متریال با MAWP و UCS-66.1


MAXIMUM ALLOWBLE WORKING PRESSURE


chamfered : پَخ زده


خانه حسین خداداد ... ۷۰۰ متر آثار ملی




استانها / ایلام

۰

حزب کومله کرامت زن را قبول ندارد/ هوشیار باشید بازیچه نشوید

امام جمعه ایلام با بیان اینکه شعار زن، زندگی، آزادی شعار حزب کومله است گفت: حزب کومله کرامت زن را قبول ندارد و به چشم کالای جنسی به این مقام والا نگاه می‌کند.

حزب کومله کرامت زن را قبول ندارد/ هوشیار باشید بازیچه نشوید

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، همایشی تحت عنوان پیشگامان رهایی سربازان ولایت، برگزار شد.

این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام، استاندار ایلام، فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ، و دیگر مسئولان ذی‌ ربط و دانشجویان و طلبه بسیجی در دانشگاه ایلام برگزار شد. 

حجت الاسلام و المسلمین الله‌نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در این همایش ضمن تبریک هفته بسیج گفت: بیشترین نقش بر عهده شما بسیجیان همیشه در صحنه است؛ امام (ره) برای پاسداری از انقلاب، بسیج را تاسیس کردند و بعد از تاسیس بسیج اعلام کردند در این دنیا افتخارم این است که خود یک بسیجی هستم.

وی اعلام کرد: شعار زن، زندگی آزادی شعار حزب کومله است و جوانان بی بصیرت که بدون هیچ تفکری این شعار را سر می‌دهند نه خدا را قبول دارند و نه قیامت را و منکر ارزش های اسلامی ما هستند. 


آذر 1401 :

به گزارش مشرق به نقل از قوه قضائیه، یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای واقع در خیابان شریعتی تهران که در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با درج مطالب ضد ملی، از تیم فوتبال انگلیس حمایت و آرزوی ناکامی برای تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، کرده بود، بلافاصله شب گذشته و پس از بررسی جوانب ماجرا و صحت سنجی اقدامات انجام شده منتسب به آن در فضای مجازی، با دستور قضائی پلمب شد.



اصلاحات یا اشتباهات و نظرات در زیر پست قرار داده شود.



فشار طراحی : 200psi

دمای طراحی : 375F

C=(37532)×(5÷9)=190.5~191  درجه سانتیگراد

دمای حداقل فلز : 49F-

مقدار E  برابر : 0.85

مقدار مجاز خوردگی : 0.125

متریال : SA-106-B سایز 14 اینچ اسکجوئل STD  .... 

R = inside radius of the shell course under consideration,

R=14÷2

فرمول تعیین ضخامت یا فشار در تصاویر زیر داده شده برای اتصالات محیطی معادله 2

MAWP=SEt / (R-0.4t)


در تصویر بالا از بخش D استاندارد Section ii مقدار تنش مجاز متریال A106-B در دمای 375F بدست آمده یعنی 118Mpa یا 17100psi

=17100×0.85×0.203÷(7-0.4×0.203)=426.46psi



Coincident ratio = tr*E / (tn-c)
Where, tr = Design thickness
E = Joint efficiency
tn = Nominal thickness
c = Corrosion allowance








مورد اول با MAWP برابر 426.46PSI


tn = 0.375" x 0.875 = 0.328"
Unadjusted MDMT = -20°F (Curve B)
tr = MAWP x Ro / (S x E + 0.4 x MAWP) = 426.46 x 7 / (17100 x 0.85 + 0.4 x 426.46) = 0.203"
Coincident ratio = tr x E* / (tn - c) = 0.203 x 0.85 / (0.328 - 0.125) = 0.85
یک خط افقی از  0.85 در تصویر بالا ترسیم کنید تا منحنی را قطع نماید و آن خط به صورت عمودی به خط دما زده میشود تقریبا حدود 15F در میاد 
From Fig. UCS-66.1, temperature reduction = 15°F
در شکل UCS-66 برای منحنی B و ضخامت 0.203 ، مقدار MDMT که معاف از تست ضربه است 20F- نمایش داده شده یا تصویر جدول ضخامت که در بالا بصورت دو تصویر در یک تصویر آورده شده لذا دمای بدست آمده طبق ضریب 0.85 از همان 20F- کسر میشود و میشود دمایی سردتر از آن یعنی 35F- و این دمای بدست آمده از MDMT طراحی که 49F- گفته شد گرمتر است لذا متریال استفاده شده باید مورد آزمون تست ضربه قرار گیرد یا متریال دیگری بکار برده شود مثل A333-Gr6
Adjusted MDMT = -20 - 15 = -35°F


مورد دوم در MAWP برابر 350PSI


tn = 0.375" x 0.875 = 0.328"
Unadjusted MDMT = -20°F (Curve B)
tr = MAWP x Ro / (S x E + 0.4 x MAWP) = 350 x 7 / (17100 x 0.85 + 0.4 x 350) = 0.167"
Coincident ratio = tr x E* / (tn - c) = 0.167 x 0.85 / (0.328 - 0.125) = 0.699
From Fig. UCS-66.1, temperature reduction = 30°F
Adjusted MDMT = -20 - 30 = -50°F
Rated MDMT = -50°F (no impact test required)


مورد سوم در MAWP برابر با 200PSI


tn = 0.375" x 0.875 = 0.328"
Unadjusted MDMT = -20°F (Curve B)
tr = MAWP x Ro / (S x E + 0.4 x MAWP) = 200 x 7 / (17100 x 0.85 + 0.4 x 200) = 0.096"
Coincident ratio = tr x E* / (tn - c) = 0.096 x 0.85 / (0.328 - 0.125) = 0.402
From Fig. UCS-66.1, temperature reduction = 92°F
Adjusted MDMT = -20 - 92 = -112°F
Rated MDMT = -55°F (per UCS-66(b)(2))(no impact test required)

As you can see, MDMT decreases as MAWP decreases



مورد چهارم در MAWP برابر با 395psi 


tn = 0.375" x 0.875 = 0.328"
Unadjusted MDMT = -20°F (Curve B)
tr  = 395 x 7 / (17100 x 0.85 + 0.4 x 395) = 0.188"
Coincident ratio = tr x E* / (tn - c) = 0.188 x 0.85 / (0.328 - 0.125) = 0.787
From Fig. UCS-66.1, temperature reduction = 22°F
Adjusted MDMT = -20 - 22 = -42°F
Since the adjusted MDMT of -42°F is warmer than the design MDMT of -49°F, I need to impact test or change material.






Example

tg=governing thickness

MDMT(Noz.Neck to Flange Weld),Curve B

tg=14.98 , c=3 , E*=1 , tr=3.397

Concident ratio=tr* ( E* ) / ( tn-c )

=3.397÷11.98=0.284

حداقل دما بدون آزمون ضربه طبق UCS-66  برابر 

حداقل دما در ضخامت مورد نیاز =94C-

حداقل دما بدون آزمون ضربه طبق (UG-20(f برابر با 29C-


برای لوله با ضخامت اسمی 17.12 میل governing thk برابر 14.98 میل است ( تلورانس ۱۲.۵ درصد از ضخامت اسمی کم شده) . با استفاده از منحنی B شکل UCS-66 در این ضخامت MDMT برابر 16.725- است ( درون یابی خطی بین دو ضخامت  14.3 و 15.9 ) . در وهله بعد کاهش این MDMT با استفاده از قوانین (UCS-66(b .... شکل UCS-66.1 را ملاحظه کنید ضریب 0.284 کمتر از 0.35 است و (UCS-66(b)(3 : این لوله برای معافیت از آزمون ضربه با دمای 105C- مناسب است.
UCS-66(b)(3) : 
(3) When the minimum design metal temperature is colder than −55°F (−48°C) and no colder than −155°F (−105°C), and the coincident ratio defined in Figure UCS-66.1 is less than or equal to 0.35, impact testing is not required.





 governing thickness در UCS-66


(1) The following governing thickness definitions apply when using Figure UCS-66:

(-a) Excluding castings, the governing thickness tg of a welded part is as follows: (tg : thk govern)

(-1) for butt joints except those in flat heads and

tubesheets, the nominal thickness of the thickest welded joint [see Figure UCS-66.3, sketch (a)].

(-2) for corner, fillet, or lap-welded joints, including attachments as defined above, the thinner of the two parts joined.







مثال دیگر : 


Material  : SA-516 Gr.70 N

طبق یادداشت های شکل  UCS-66 در منحنی D قرار می گیرد

t=1.125"

با مراجعه به شکل و تلاقی ضحامت با خط منحنی B حداقل دمای مجاز برابر 26F- است




اگر MDMT برابر 27F- باشد نمی توان از معافیت UCS-66a استفاده کرد چون سردتر از 26F- تصویر بالاست 


حال MDMT را 27F- در نظر بگیرید لذا به UCS-66.1 میرویم 

tr=0.95 , E=1 , c=0.125" , tn=1.125"

Ratio= tr × E* / ( tn - c )

=0.95 ×1 / ( 1.125 - 0.125 ) 

=0.95



طبق تصویر بالا آنرا می توان به 34F- کاهش داد ( 26+8 )  ، MDMT برابر 27F- و از معافیت این بند استفاده نمود.


حال اگر MDMT=-45F باشد لذا از منهای 34 نیز سردتر است و نمی توان طبق بالا از معافیت آزمون ضربه استفاده کرد. 


برای مورد بالا ( یعنی  MDMT=-45F ) و طبق موارد قبل معاف نمی شود لذا به مرحله آخر  یعنی بند UCS-68c می رویم ، سرویس کشنده نیست و PNO.1 با ضخامت 1.125 اینچ که کمتر از 1.5 اینچ ( الزام برای تنش زدائی UCS-56  )  است .... لذا اگر تنش زدایی نیاز یک کد  نباشد و تنش زدایی انجام شود ، کاهش 30F در دمای معافیت آزمون می تواند به حداقل دمای مجاز داده شود ( برای متریال های PNO.1 )

پس ،  30-34- برابر 64- و MDMT=-45 که MDMT گرمتر از 64F - است و این معافیت قابل قبول است .


حال اگر MDMT را برابر 70F- تصور کنیم UCS-68c نیز قابل اعمال نیست و می بایست آزمون ضربه انجام شود. چرا ؟ چون در مورد بالا دمای حداقل معافیت 64F- حاصل شد که از  دمای حداقل فلز یا MDMT فعلی سردتر است.





UCS-68c : 

(c) If postweld heat treating of a pressure retaining weld is performed when it is not otherwise a requirement of this Division, a 30°F (17°C) reduction in impact testing exemption temperature may be given to the minimum permissible temperature from Figure UCS-66 for P‐No. 1 Materials.




لیدیا و تیموتی در حقیقت از میان پنج رویانی به‌دنیا آمده‌اند که در آوریل سال 1992 (فروردین-اردیبهشت سال 1371) توسط یک زوج ناشناس اهدا شده بودند. این رویان‌ها از حدود 30 سال پیش در نیتروژن مایع با دمای تقریبی 200 درجه زیر صفر به‌صورت منجمد نگهداری می‌شدند.








لزوم تست ضربه متریال SA-516 GR70 و ضخامت 0.875 اینچ یا ۲۲.۲ میل



یک بازرس می بایست بتواند MDMT فلز را  جهت معافیت از آزمون ضربه مشخص کند

(UG-20(f

UCS-66

(UCS-68(c

بازرس می بایست درکی از الزامات آزمون ضربه و روش این آزمون داشته باشد

UG-84





(d) No impact testing is required for Part UCS materials 0.10 in. (2.5 mm) in thickness and thinner, but such exempted Part UCS materials shall not be used at design metal temperatures colder than −55°F (−48°C)



متریال : SA516 گرید 70

ضخامت : 22.2 میل

حداقل دمای فلز : 29- درجه سانتیگراد ( 20F-)

طبق جدول UCS این متریال در Curve B قرار می گیرد.

طبق (ug-20(f برای متریال های با PNO1 و GrNo1,2 با این ضخامت از تست ضربه معاف است ( متریال های در منحنی B تا D و ضخامت کمتر از 25 میل ) 


(f) Impact testing per UG-84 is not mandatory for pressure vessel materials that satisfy all of the following:

(1) The material shall be limited to P‐No. 1, Gr. No. 1 or 2, and the thickness, as defined in UCS-66(a) [see also Note (1) in Figure UCS-66.2], shall not exceed that given in (-a) or (-b) below:

(-a) 1/2 in. (13 mm) for materials listed in Curve A of Figure UCS-66; 

(-b) 1 in. (25 mm) for materials listed in Curve B, C, or D of Figure UCS-66.

(3) Design temperature is no warmer than 650°F (345°C) nor colder than −20°F (−29°C)


آیتم ۳ را حتما در نظر داشته باشید که MDMT سردتر از 29- سانتیگراد نباید  باشد. ( برای معافیت ضخامت ها در بالا )


طبق UCS-66 ، برای ضخامت 22.2 میل معافیت در 7- درجه سانتیگراد است و دمای فلز سردتر از آن است و با توجه به منحنی ضخامت - دمای حداقل فلز زیر منحنی B قرار می گیرد که تست ضربه نیاز دارد






UCS-66 تبصره b : زمانیکه concident ratio  معین شده در شکل UCS-66.1 کمتر از یک باشد ، شکل 66.1 مبنایی را برای استفاده از اجزاء ساخته شده از متریال های بخش UCS برای داشتن یک MDMT سردتر از تبصره a بدون آزمون ضربه فراهم می  کند .استفاده از شکل UCS-66.1 برای پیچ و مهره ها مجاز نیست.

برای همچنین اجزایی و برای MDMT منهای 48 درجه سانتیگراد و گرمتر ، MDMT بدون آزمون ضربه داده شده در تبصره a برای متریال داده شده و ضخامت می تواند کاهش یابد. اگر دمای حاصله سردتر از MDMT مورد نیاز باشد ، آزمون ضربه متریال لازم نیست.



پرسش : 
طبق UCS-66 مخزن زیر از صلاحیت آزمون ضربه معاف است ؟
متریال : SA516 Gr.70 N
ضخامت ورق : 2 اینچ
حداقل استحکام کششی : 38ksi
دمای حداقل فلز : 25F-
ضریب : 0.85

جواب : خیر ، بایستی با (UCS-68(c بررسی گردد.... طبق شکل UCS-66 این متریال با ضخامت 2 اینج که در منحنی D میوفتد معافیت از تست ضربه در جدول طبق ضخامت 4F- تعیین شده . طبق شکل UCS-66.1 و استفاده از Concident ratio کاهش اضافی درMDMT منهای 15 درجه فارنهایت است ( نقاط برخورد خط 0.85 به منحنی و برخوردش با آکس افقی دما )  و جمع دو تاش میشه 19F-.



پرسش در مورد سوال بالا : طبق UCS-68c می توان با  تنش زدایی اضافی برای کاهش MDMT از معافیت آزمون ضربه استفاده نُمود؟

 جواب : خیر آزمون ضربه مورد نیاز خواهد بود.

UCS-68c را ملاحظه کنید . اگر عملیات تنش زدایی انجام شود در حالیکه غیر از الزامات این بخش نیست.یک کاهش 30F یا 17 درجه سانتیگراد در دمای معافیت آزمون ضربه می تواند به حداقل دمای مجاز داده شود ( شکل UCS-66 برای متریال  های PNO.1 ).... حتما به یاد داشته باشید تنش زدایی ضخامت های بالای 38 میل یا 1.5 اینچ در ASME SECTION VIII الزامیست.


Table UCS-56.1 :

General Notes 

(b) Postweld heat treatment is mandatory under the following conditions:

(1) for welded joints over 11 /2 in. (38 mm) nominal thickness;

(2) for welded joints over 1.1/4 in. (32 mm) nominal thickness through 1.1/2 in. (38 mm) nominal thickness unless preheat is applied at a minimum temperature of 200°F (95°C) during welding. This preheat need not be applied to SA-841 Grades A and B, provided that the carbon content and carbon equivalent (CE) for the plate material, by heat analysis, do not exceed 0.14% and 0.40%, respectively


پرسش : آیا متریال زیر به آزمون ضربه نیاز دارد ؟

متریال SA-516 Gr70N

ضخامت : "3

دمای حداقل فلز  : 30


جواب : خیر ....  با مراجعه به شکل UCS-66 با این ضخامت-دما بالای منحنی D قرار می گیرد.