کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته  لوله کشی صنعتی  ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) -  مایترکاری

کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته لوله کشی صنعتی ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) - مایترکاری

سایتی نو و نخست برای ارائه راهنمای ساخت انواع شابلون پایپینگ به Fabricator ها و بالا بردن دانش ریاضی ایشان
کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته  لوله کشی صنعتی  ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) -  مایترکاری

کلینیک فوق تخصصی دانش آموخته لوله کشی صنعتی ۸۳-۸۴ ( نفت و گاز ) - مایترکاری

سایتی نو و نخست برای ارائه راهنمای ساخت انواع شابلون پایپینگ به Fabricator ها و بالا بردن دانش ریاضی ایشان

حداقل دمای تست ضربه لوله A333 + حداقل مقادیر ضربه مورد نیاز



لوله A333 گرید 6 معمولا برای سرویس های با دمای پائین (  بالای 45- درجه سانتیگراد ) کاربرد دارد ، با حداقل استحکام تسلیم 240Mpa و استحکام کششی 415Mpa







  • psi (lb/in2) = 6895 Pa (N/m2)
  • 1000 psi = 6.9 MPa
  • T(oC) = 5/9[T(oF) - 32]

Example - Allowable Stress - 2000 psi vs. MPa

(20000 psi) (6895 Pa/psi) = 137900000 Pa

               = 138 MPa




اسفند ۱۴۰۱


از اخراج صدف صفرزاده قائم شهری ، از مدرسه غیر انتفاعی  تا درخواست باشگاه نساجی از استخدام ایشان برای فعالیت فرهنگی



۱۴۰۱ : به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره تعرض به زنان بازداشت‌شده در اعتراضات سراسری، دادستان سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه ۸ دی این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

مهدی شمس‌آبادی همچنین مدعی شد که در بازداشت‌گاه‌های اطلاعات سپاه استان «هیچ بازداشتی وجود ندارد.»


سلمان رشدی از یک چشم کور و از یک دست ناتوان شد


جایزه ضارب سلمان رشدی :

حجت‌الاسلام محمد اسماعیل زارعی مسؤول دبیرخانه شبکه مردمی اجرای فتوای حضرت امام خمینی در اعدام سلمان رشدی در همایش فتوای ماندگار، اظهار کرد: از اقدام شجاعانه جوان آمریکایی در جهت اجرای حکم تاریخی امام راحل صمیمانه تشکر می‌کنیم. اینکه با این اقدام خود یک چشم سلمان رشدی را کور و یک دست او را ناکار کرد باعث خوشحالی مسلمانان شد.

وی بیان کرد: هر چند سلمان رشدی مرده‌ای متحرک بیش نیست در همین راستا در جهت ارج نهادن به این اقدام شجاعانه حدود هزار مترمربع زمین زراعی با ارزش و حاصلخیز اهدایی مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ حسین زارعی طی مراسم ویژه‌ای تحویل وی و یا نماینده‌ی قانونی‌اش می‌شود.


















پنالتی ( جریمه جوشکار با قطعه معیوب ) در B31.3



اسفند ۱۴۰۱ : چشم انداز بازار دلار تا پایان سال

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: در صورتی که شرایط فعلی تا پایان سال برقرار باشد دلار ۵۰ هزار تومانی هم محتمل است.




در آئین نامه B31.3 از آزمون تصادفی ( Random Examination )  نامبرده شده. 


.... در پروژه های نفت و گاز اگر سیالی Toxic باشد درصد Ndt  آن %20 است. ( دسته بندی M )



۳۴۱.۳.۳ -عیوب بایستی تعمیر شوند یا مورد یا کار معیوب تعویض شوند.

ناپیوستگی های شناسایی شده در خارج از ناحیه مورد نیاز برای بررسی در حین اتصال جوش باید به روشی قابل قبول برای کارفرما و طراح ارزیابی و حل شود.



-زمانیکه مورد معیوب تعمیر میشود ، قسمت تعمیری بایستی مورد آزمون قرار بگیرد 

-زمانیکه مورد معیوب جایگزین می شود ، مورد جدید بایستی مورد آزمون قرار گیرد 


۳۴۱.۳.۴ - زمانیکه عیبی آشکار می شود : 


-دو نمونه اضافی از همان نوع ( اگر مورد اتصالات جوشی یا Bond ] GRP ] باشد توسط همان جوشکار یا اپراتور ) طبق دسته ( Lot ) تعیین شده مورد آزمون قرار میگیرد.


Lot : آن مقدار ( تعداد )  از لوله کشی است که در اعمال الزامات بررسی در این آئین نامه باید در نظر گرفته شود.تعداد یا وسعت دسته ( Lot ) تعیبن شده باید با توافق طرفین قرار داد قبل از شروع کار مشخص گردد.ممکن است ( می تواند )

بیش از یکدسته تعیین شده برای انواع مختلف کار لوله کشی مقرر شود.برای نمونه یا مثال هایی از انتخاب دسته ( Lot  ) ، استاندارد ES-48 ، آزمون های تصادفی موسسه ساخت لوله را مشاهده کنید.







-اگر هر کدام از این موارد بالا دارای عیب باشند دو نمونه دیگر از همان نوع انتخاب و مورد آزمون قرار میگیرد.

-اگر موارد مورد آزمون در بالا عیبی را آشکار کند ، تمام موارد نشان داده شده توسط نمونه ... بایستی یکی از این دو باشد :

۱-در صورت نیاز تعمیر یا تعویض و آزمون مجدد می شود، یا

۲-در صورت لزوم به طور کامل آزمون و تعمیر یا تعویض شده و در صورت لزوم برای برآورده کردن الزامات این آئین نامه آزمون مجدد گردند.

-اگر هر یک از اقلام معیوب تعمیری یا تعویضی موردن آزمون قرار گیرند و دوباره عیب آشکار شود ادامه نمونه برداری مطابق موارد بالا براساس عیوب جدید یافت شده مورد نیاز نیست . اقلام معیوب بایستی تا زمان پذیرش تعمیر یا تعویض و مجددا مورد آزمون قرار گیرند ( فرضا رادیوگرافی شده رادیوگرافی مجدد شوند ) . آزمون نقطه ای یا تصادفی ( هر کدام اجرایی است ) روی اتصالات باقی مانده انجام می شود 


نکته : کنترل جوشکار توسط رادیوگرافی یا هر آزمون دیگر در یک دسته یا Lot انجام میشه این آئین نامه بیان نمی کند که اگر تعداد پنالتی جوشکار از حدی گذشت تمام سرجوش های باقیمانده مورد آزمون قرار گیرند ولی چون در پروژه های ایران Lot رعایت نمیشود. اگر Lot No تعریف شود فقط سرجوش های آن دسته تماما رادیوگرافی می شود ... شرکت ها بخاطر هزینه گزافی که تعمیر و رادیوگرافی دارد حاضر نیستند که پنالتی به سرجوش های سایز بالا بخورد لذا کیوسی را مجاب می کنند تا سرجوش هایی پنالتی انتخاب گردد که سایز کمتری دارند و فقط خود آن جوشکار زده باشد ... پس مشاهده می کنیم که عملا نظارت کاملی در پروژه های ملی وجود ندارد بخاطر کند شدن پروژه توسط کیو سی .





Batch(بچ) به معنی یک پخت و LOT (لات) به معنی قسمت یا بخش یا دسته می باشد.



ES48.3.1 : آزمون تصادفی جوش در یک سیستم لوله کشی تضمین نمی کند که تمام جوش های موجود در آن سیستم از همان سطح کیفی جوش هایی که مورد آزمون قرار گرفتند باشد.بعنوان مثال اگر ۱۰ جوش در یک سیستم لوله کشی حاوی ۱۰۰ جوش مورد آزمون قرار گیرد و با استفاده از رادیوگرافی پذیرفته شود ، ۹۰ جوش باقیمانده ممکن است دارای عیوب قابل رد باشند که اگر جوش های اضافی رادیوگرافی انجام می شدند ، آشکار می شد.اگر تمام عیوب جوش قابل رد ( flaws )  بایستی از یک سیستم لوله کشی معین حذف شود ، آنگاه باید ۱۰۰ درصد جوش های آن سیستم مورد آزمون قرار گیرند.


ES-48.3.2 : آزمون تصادفی جوش ها یک ابزار کنترل کیفی موثر در صورت اجرای صحیح است.



ES48.6.1 : الزامات قرارداد برای ایجاد دسته ها ( Lots ) یا انتخاب جوش هایی که مورد آزمون قرار می گیرند بایستی مورد توافق شرکای قراردادی باشد.زمانیکه خریدار مسئول انتخاب جوش ها بصورت تصادفی  ( Random ) در یک دسته باشد ، نماینده خریدار برای جلوگیری از اختلال در جریان کار ( Work flow ) بایستی به راحتی در دسترس باشد.فرآیند انتخاب بایستی شامل همچین توافقی باشد.( انتخاب از فهرست جوش ها در یک دسته ، انتخاب جوش [ها] بعد از آزمون چشمی و غیره )


ES48.6.2 : جوش ها در یک دسته نیازی نیست که از متریال ، ضخامت و سایز یکسان باشند.جوش های شیاری و مایتر نیازی به تفکیک شدن به دسته های گوناگون ندارند و فراتر از یک روش جوش کاری نیز می تواند در آن دسته باشد.


نکته : پس در بالا مشاهده می کنیم که در یکدسته می تواند متریال کربن یا استنلس با ضخامت و سایزهای مختلف حتی با چند روش جوشکاری باشد پس در جوش های Butt ( شیاری ) احتیاجی به تفکیک نیست  ... بعضی شرکت ها برای استنلس یا کربن یه welder performance جداگانه از جوشکار تهیه می کنند که اگر طبق موافقت کارفرما و شرکای کاریش باشد ممکن است درست باشد 



ES48.6.3 : در تعیین یک دسته سازنده / پیمانکار ( نه جزء ) بایستی موارد زیر را دنبال کند :

ES48.6.3.1 : دسته ها ( Lots )  بایستی از یک سایزی باسد که به راحتی مدیریت شوند. دسته های کوچک موجب افزایش هزینه می شوند بخاطر اینکه داکیومنت و تعداد کل جوش های مورد آزمون در پروژه افزایش خواهند یافت ( بفکر کاغذ هم بوده اند  ) . در مقابل ، دسته های بزرگ منجر به افزایش ریسک می شوند زمانیکه نیاز به نمونه گیری تدریجی است.

ES48.6.3.2 : جوش ها بایستی در مدت کوتاهی آزمون شوند پس از بدست آوردن اندازه دسته مورد نیاز برای به دست آوردن تاثیر مطلوب بر کیفیت کار.

ES48.6.3.3 : برای ارائه بازخورد به موقع ، ممکن است لازم باشد جوش های اولیه در هر دسته قبل از اتمام تمام جوش های آن دسته مورد آزمون قرار گیرند.

ES48.6.3.4 : نتایج حاصله در آزمون های یک دسته نبایستی در ارزیابی یا توسعه آزمون ها به سایر دسته ها اعمال گردد.

ES48.6.3.5 : یک روش ردیابی که بطور شفاف جوش ها را در هر دسته مستند کند باید تعریف شود.

ES48.6.3.6 : جوش های انتخاب شده برای هر دسته می بایست طبق همان درصد از آزمون قرار گیرند.



ES48.6.4 : برخی از تعاریف دسته در زیر نشان داده شده است.

ES48.6.4.1 : روزانه  ( Daily )

تمام جوش های کامل شده ی جوشکارها که با آزمون چشمی در هر روز پذیرفته شده اند می بایست یک دسته ( Lot ) در نظر گرفته شوند.تعداد جوش هایی که مورد آزمون قرار می گیرند بایستی طبق اندازه دسته و درصدجوش های مورد نیاز آزمون محاسبه شوند.

مورد بالا  درPipeLine استفاده شود.

ES47.6.4.2 : دسته های چند تایی روزانه ( Daily Multiple Lots )

تمام جوش های کامل شده و پذیرفته شده با آزمون چشمی ( 100 درصد) در هر روز بایستی به دسته های مجزا تقسیم شوند و هر دسته جداگانه مورد آزمون قرار گیرند ( که در هیج پروژه ای در ایران انجام نمی شود ) (  65 جوش کامل شده اند ، اگر اندازه دسته ۲۰ باشد، آن  65 جوش  بایستی به 4 دسته با سایزهای مناسب 4 یا کمتر تبدیل شوند و جوش هایی که  مورد آزمون قرار گیرند بایستی از هر دسته انتخاب شوند.) اگر تعداد جوش های مورد نیاز برای دستیابی به اندازه دسته مورد نیاز بدست نیامد ، جوش هایی که هر روز تکمیل شده اند بعنوان یک دسته در نظر گرفته می شوند.

ES48.6.4.3 : توسط جوشکار ( By Welder )

تنها جوش های تک جوشکاره ( Single Welder ) در یک دسته گنجانده می شود .زمانیکه  جوش ایجاد شده توسط یک جوشکار به اندازه دسته مورد نیاز برسد ، آن گروه از جوش ها بایستی یک دسته در نظر گرفته شوند.از آنجایی که بیش از یک جوشکار ممکن است روی یک سرجوش کارکنند آن جوش باید فقط در یک دسته جوشکار گنجانده شود 

ES48.6.4.6 : گروه بندی Spool

برای راحتی و جریان کار در Shop هر پروژه باید به "دسته هایی" تقسیم شود.دسته ممکن است از سیستم های لوله کشی مختلف با درصد  مورد نیاز یکسان برای رادیوگرافی تصادفی تشکیل شده باشد.فقط لوله کشی با درصد مورد نیاز رادیوگرافی یکسان ( بعنوان مثال سیستم های %5 و %20 ) باید در همان دسته ( Lot ) گنجانده شود.

ES48.6.4.7 :  تمام جوش های یک سیستم یا خطوط  لوله کشی ( All the Welds in a Piping System or Line )

زمانیکه نقشه ها سیستم لوله کشی مشتری را تعیین می کنند ، تمام جوش ها در هر سیستم می تواند یک دسته در نظر گرفته شود.جایگزین دیگر این است که دسته ها طبق Line یا گروهی از Line ها انتخاب شوند.این انتخاب برای FW یا جوش های در سایت نه Shop معمولا مناسب است.در محیط Shop ( کارگاه ) ، این روش پیشنهاد نمی شود بعلت افزایش هزینه ها بدلیل اختلال در جریان کار ، حمل و نقل متریال و تاخیر در تحویل را اضافه می کند.


ES48.6.5 : حمل و نقل دسته ها ( Shipping Of Lots )

برای کارگاه ساخت ، هیچ قطعه ای در یک دسته نبایستی قبل از اینکه آزمون آندسته تکمیل شود و آندسته پذیرفته شده با شد حمل گردد





















مهریه : 





مهدی زارع، عضو هیئت علمی و استاد پژوهشکده گفت: ریسک زلزله شدید در تهران به دلیل وجود بافت فرسوده و جمعیت زیاد و همچنین نزدیکی به پهنه گسل‌های فعال در شهر تهران در این نواحی به نسبت بالاتر است:  مناطق 12 و 16 شهرداری و منطقه  راه آهن، محور خیابان انقلاب و آزادی،  ارگ قدیم  تهران حد فاصل خیابان شوش، هفده شهریور، انقلاب و کارگر جنوبی و  بازار تهران، خیابان مولوی، میدان بهارستان، میدان امام خمینی، محله امیریه و خیابان جمهوری اسلامی.





کسانی که فرشتگان (قبض روح) روح آن‌ها را گرفتند، در حالی که به خویش ستم کرده بودند، به آن‌ها گفتند: شما در چه بودید؟ (و چرا با اینکه مسلمان بودید، در صف کفّار جای داشتید؟!) گفتند‌: ما در سرزمین خود، [تحت فشار و]مستضعف بودیم. آن‌ها (فرشتگان) گفتند: مگر سرزمین خداوند، پهناور نبود که مهاجرت کنید؟! آن‌ها (عذری نداشتند و) جایگاهشان دوزخ است و سرانجام بدی است.
















































.











تعریف دسترسی آسان برای آزمون چشمی و دمای اتاق



readily accessible :

آن سطوحی که از فاصله کمتر از ۲۴ اینچ و زاویه بالای ۳۰ درجه به سطح مورد آزمون ، آزمایش می شوند

room temperature :

دمایی بین ۱۰ تا ۳۸درجه سانتیگراد






تعریف Miter یا Miter Bend در کد B31.3




برای اهداف این آئین نامه ، دو یا چند بخش صاف لوله ( Straight ) منطبق می شوند و در یک سطح با دو نیم کردن زاویه بهم متصل می شوند  تا باعث تغییر در مسیر بیشتر از ۳ درجه شوند.










هشدار مهم : هر پیام حاوی لینک از شماره شخصی اعم از شکایت علیه شما ، سود سهام عدالت ، قطع یارانه ، افتتاح حساب وکالتی و  درخواست جهت باز کردن لینک و نصب نرم افزار ارسالی ، به قصد سرقت از حساب بانکی شما می باشد لطفا کلیک نکنید.








دسته بندی سیالات : دسته D و M و N در کد B31.3



سرویس سیال : 

یک اصطلاح کلی در مورد کاربرد سیستم لوله کشی ، با در نظر گرفتن ترکیبی از خواص سیال ، شرایط عملیاتی ، و سایر عواملی که اساس طراحی سیستم لوله کشی را ایجاد می کند.



a ) دسته D :

۱-مایع مورد استفاده غیر آتش زا و غیرسمی باشد و به بافت های انسانی هم آسیب نرساند.

۲-فشار گیج طراحی بیشتر از ۱۵۰psi یا ۱۰ بار نیست.

۳-دمای طراحی کمتر از ۱۸۶ درجه است.

۴-دمای سیال ناشی از هر چیزی غیر از شرایط جوی یا اتمسفریک کمتر از منفی ۲۹ درجه سانتیگراد نیست.


b ) دسته M : 

 ۱-مایع به قدری سمی است که یک بار قرار گرفتن در معرض مقدار بسیار کمی از آن ، ناشی از نشت ، می تواند صدمات جبران ناپذیر جدی به افراد در هنگام تنفس یا تماس بدنی وارد کند،حتی زمانیکه اقدامات ترمیمی سریع انجام شود.

۲-پس از در نظرگرفتن طراحی لوله کشی ، تجربه ، شرایط سرویس و مکان ، کارفرما مشخص می کند که الزامات سرویس مایع معمولی به اندازه کافی نشتی لازم برای محافظت از پرسنل در برابر قرار گرفتن را فراهم نمی کند.

f ) دسته N : سرویس سیال عادی

مربوط به اکثر لوله های تحت پوشش این کد ، یعنی مشمول قوانین دسته D ، M ، درجه حرارت بالا ، فشار بالا یا سرویس سیالات با خلوص بالا نیستند.


















استثنائات کد B31.3



پاراگراف ۳۰۰.۱.۳ : استثنائات شامل موارد زیر

a)سیستم های لوله کشی که برای فشار داخلی صفر و بالاتر اماکمتر از ۱۵psi طراحی شده اند بشرط اینکه سیال مورد استفاده غیر قابل اشتعال ، غیر سمی باشد و به بافت های انسانی آسیبی وارد نکند و دمای طراحی آن از منهای ۲۹ تا ۱۸۶ درجه سانتیگراد است.

b)  دیگ های قدرت ( power boilers ) مطابق با Asme BPVC سکشن یا بخش یک و لوله کشی خارجی دیگ که برای انطباق با Asme B31.1 مورد نیاز است.

c ) تیوب ها ، هدرهای تیوب ، متقاطع هاو منیفولدهای بخارهای آتش زا که داخل محفظه بخاری هستند.

d ) مخازن تحت فشار ، مبدل های حرارتی ، پمپ ها ، کمپرسورها ، و سایر تجهیزات جابجایی یا پردازش سیالات ، از جمله لوله کشی داخلی و اتصالات برای لوله کشی خارجی 








تست سرجوش Tie-in




طبق پاراگراف ۳۴۵.۲.۳ ( مقرارت ویژه برای تست ) : 


جوش آخر اتصال سیستم های لوله کشی یا اجزائی که تست موفق داشته اند طبق پاراگراف ۳۴۵ احتیاجی به تست نشنی ندارند به شرط آنکه سر جوش رادیوگرافی یا التراسونیک شود.







الزامات تست سیستم لوله کشی در کد B31.3 و سیستم های لوله کشی که به اتمسفر باز می شوند مثل Vents





طبق بند ۳۴۵.۱ : 

قبل از عملیات اولیه و بعد از اتمام آزمایشات قابل اجرای مورد نیاز پاراگراف ۳۴۱ هر سیستم لوله کشی برای اطمینان از استحکام آن می بایست تست شود ...  تست  hydrotest leak test البته باستثناء مواردی که مثلا پوشش داخلی صدمه ببیند یا طبق نظر کارفرما سیستم لوله کشی در سیالات طبقه بندی D بجای تست نشتی ، سرویس تست شوند .

طبق تبصره d : جز آنچه در طراحی مهندسی مشخص شده ، خطوط باز به اتمسفر مثل Vent یا Drain های به Funnel نیازی به تست نشتی ندارند ...تا قبل از Valve فشار وجو دارد پس تست مورد نیاز است !













آزمایش سرجوش های ( اتصالات یا لوله های درزدار ) کارخانه ای که هایدروتست یا نیوماتیک تست نشده اند



بند ۳۴۵.۹.۱ : آزمون جوشها ، 


a) جوش های شیاریِ ( Groove ) محیطی ، طولی و مارپیچی طبق پاراگراف ۳۴۴.۵  صد در صد رادیوگرافی یا طبق بند ۳۴۴.۶ صد در صد التراسونیک  شوند ...  ( البته نوت کارفرما حتما باید در نظر گرفته شود یا توافق نامه !!!  )

b) تمام جوش ها شامل جوش های اتصال به استراکچر که شامل a در بالا نمی شود ، بایستی توسط مایع نافذ ( ۳۴۴.۴ ) یا روش مغناطیسی ( ۳۴۴.۳ ) مورد آزمون قرار گیرند.







تنظیم فشار دستگاه های relief در تست سیستم های لوله کشی




طبق استاندارد Asme pcc-2 قسمت Testing ( فشار هیدروتست برای مخازن تحت فشار و سیستم های لوله کشی : 


ح) سنجشی برای نیاز به آزادسازی فشار اضافی  سیستم با دستگاه های relief باید صورت گیرد که تنظیم فشار این دستگاه بایستی یکی از کمترین مقدارهای زیر باشد ( یعنی هر کدام که کمتر است در نظر گرفته شود و کمتر از این مقدار هم تنظیم نشود ) :

۱-فشار تست باضافه 50psi

۲- صدوده درصد فشار تست


طبق بند ۳۴۵.۵.۲ کد B31.3 : 

تنظیم فشار که بیشتر از فشار تست + 50psi یا 10درصد فشار تست نباشد.






گراف فشار و دمای استاندارد لوله های کربن استیل طبق کد B31.3





تنش مجاز پایه ( S ) در B31.3 معمولا بر اساس مقاومت کششی ( Tensile )  کمتر از یک سوم و مقاومت تسلیم ( Yield ) دو سوم است.بنابراین،کشش ۱/۳ حداقل ضریب ایمنی ۳ را به S می دهد..... طبق کد B31.3 که عین متن در اینجا کپی شد که استفاده ببرید.



 

302.3.2 Bases for Design Stresses

(d) Other Materials. Basic allowable stress values at temperature for materials other than bolting materials, gray iron, and malleable iron shall not exceed the lowest of the following:

(1) the lower of one-third of ST and one-third of tensile strength at temperature.

(2) except as provided in (3) below,the lower of two-thirds of SY and two-thirds of yield strength at temperature.

(3) for austenitic stainless steels and nickel alloys having similar stress–strain behavior, the lower of two-thirds of SY and 90% of yield strength at temperature [see (e)].



1/3×60000=20000psi=20ksi



















22 بهمن ۱۴۰۱ در مشهد :




بهمن ۱۴۰۱ شایعاتی مبنی بر وجود جیوه گرانقیمت در چرخ خیاطی های قدیمی



بهمن ۱۴۰۱ : 

«مایکل بائر» (Michael Bauer) سخنگوی ارتش اتریش در پیامی توییتری در این خصوص اعلام کرد در صورتیکه محیط کار امن شود، واحد امدادرسانی نیروهای اتریش مجددا در دسترس خواهد بود.

سخنگوی ارتش اتریش در این خصوص مدعی شد: شانس نجات یک زندگی هیچ ارتباط منطقی با خطر ایمنی ندارد! تجاوز فزاینده ای بین گروه‌ ها در ترکیه وجود دارد!


ارتش اسرائیل اعلام کرد یک واحد امداد رسانی اداره اطلاعات ارتش این کشور از طریق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در ترکیه در حال شناسایی کانون‌‌های تخریب زمین‌لرزه برای امدادرسانی موثر و نجات سریع‌تر افراد گرفتار در زیر آوار است.

آژانس توسعه جهانی آمریکا نیز اعلام کرد که ۸۵ میلیون دلار کمک فوری بشردوستانه به ترکیه و سوریه ارائه می‌کند.

پس از گذشت سه روز از این زلزله فاجعه‌بار که بر زندگی میلیون‌ها نفر از ساکنان دو کشور اثر گذاشت، امیدها برای یافتن بازماندگان بیشتر از زیر آوار، کاهش یافته است.


تل‌آویو هشدار داده که بهره‌برداری ایران از شرایط زلزله در سوریه را بر نمی‌‌تابد و قاطعانه و بی‌تردید به آن پاسخ خواهد داد










فشار مجاز برای لوله استنلس بدون درز استاندارد A312-TP316/316L


















بهمن ۱۴۰۱ : 

پایگاه هوایی زیرزمینی عقاب ۴۴، حدود ۱۵۰ کیلومتر از مرزهای آبی جنوب کشور فاصله دارد و از نظر جغرافیایی در مکانی بسیار مناسب واقع شده است.













تبصره ۲ از جدول 323.3.5 ( حداقل انرژی مورد نیاز - CVN برای نمونه های با سایز کوچکتر از سایز واقعی 10 میل )





نوت ۲ از جدول ۳۲۳.۳.۵ - مقادیر انرژی در این جدول برای نمونه های اندازه  استاندارد هستند.برای نمونه هایی با سایز کوچکتر ، این مقادیر باید در نسبت عرض نمونه واقعی با اندازه کامل (10mm) ضرب گردند.







Question (1): In accordance with ANSI/ASME B31.3, is -20°F an acceptable design temperature for A 53 and A 106 materials without impact testing?

Reply (1): Yes.
























































تنش مجاز ورق A285 گرید C و لوله API 5L گرید A در ۳۷۰ درجه سانتیگراد



البته در ویرایش سال 2014 ببعد مقدار تنش مجاز ( جدول A-1M : متریکش ) در ۳۷۰ درجه سانتیگراد کمی پائین تر و حدود ۹۸.۸ در می آید 






















۱۹ بهمن ۱۴۰۱


رئیس انجمن علمی جراحان قلب ایران به خبرآنلاین گفت: «در حال حاضر ما ۲۳۰ الی ۲۴۰ جراح قلب داریم اما پیش‌بینی می‌کنم که در سال ۱۴۰۷ یا ۱۴۰۸ این بحران خودش را بیشتر نشان دهد به‌طوری‌که صف‌های بسیار طولانی برای نوبت عمل خواهیم داشت و یا مراجعه بیماران، به کشورهای خارجی ایجاد می‌شود.»


























working_pressure_carbon_steel






انشعاب Y - Piece



انشعاب با زاویه 30 درجه و ۱۶ سنتر :بدون در نظر گرفتن ضخامت دیواره Raiser












بر اساس طب قدیم خوردن بعضی غذاها مانند کاهو، توت فرنگی، خرما، هل، زعفران و... در هنگام باردار شدن منجر به پسردار شدن و مصرف ماست ترش و تخم مرغ به دختردار شدن منجر می شود. تغذیه نقش مؤثری در جنسیت جنین دارد زیرا مواد غذایی ارتباط مستقیمی با Ph رحم دارند. مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم Ph رحم را کاهش و احتمال تولد نوزاد پسر را کاهش می دهند .



در خاطرات یکی از مبارزان نقل شده که: «در دوران شاهنشاهی شبی همۀ ائمۀ جمعه و ائمۀ شاخص جماعات در منزل حسنعلی مروارید اجتماع داشتند و این شب نشینی‌ها، در منزل علما مرسوم بود. در آن شب مامورین شهربانی به منزل ایشان ریخته و همه را گرفتند این خبر به سید قاضی طباطبایی رسید. ایشان از تبریز به تهران آمد و صندلی اش را آورد و گذاشت جلوی در شهربانی مرکزی و گفت: «تا یک ساعت دیگر باید همه آزاد شوند اگر آزاد نشدند؛ تبریز را به خاک و خون می‌کشم» و به دستور رئیس شهربانی در کمتر از یک ساعت همه‌ی روحانیان بازداشت شده آزادشدند.»